Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

    Helo welcom 2 my websight

I choose to call them…Heaven's Mirror!

Na 31 uur, 25 minuten en precies 00 seconden heb ik vanacht de Xbox360 RPG Eternal Sonata uitgespeeld..28133_trusty_bell_f916_2r

Let me begin by saying: Dit spel heeft de mooiste graphics die ik ooit gezien heb. OOIT. En ik ben opzich best een graphicshoer. Aanschouw:

Eternalsonata61
Ss001
Eternalsonata55

De mooiste graphics én de beste art direction. Regelmatig is het net alsof je een animé zit te kijken, zo perfect zijn de cel-shaded graphics. Ze lijken totaal niet meer op monsterlijkheden zoals XIII of Zelda Wind Waker, ze lijken écht op een animé. Prachtige graphics zijn natuurlijk niets zonder goede art direction, en ook dat zit bij Eternal Sonata wel goed. Elk character ziet er prachtig uit, bijna elke omgeving is origineel en nog mooier dan de vorige (al wordt het tegen het einde wat minder) en elke plaats heeft zijn eigen ‘feel.’ Het enige minpunt aan de art direction zijn de monsters, die waren nogal bland en oninteressant at times, en de RECOLORS van al voorbij gekomen monsters hielpen daar niet mee.

Niet alleen de graphics zijn geweldig, ook het verhaal houdt je aan je scherm gekluisterd. Ik heb mensen horen zeggen dat ze vonden dat Eternal Sonata een kutverhaal had, maar ik zie niet in waarom íemand dat zou kunnen vinden. Het is origineel, interessant en het ontluikt precies snel genoeg om je geinteresseerd te houden. Elk character wordt goed uitgediept en je hebt echt het gevoel dat je een episch verhaal uit aan het spelen bent.

Eternalsonata62

Het einde (wat altijd even besproken moet worden) was nogal…dubieus.. Ik had er meer dan 30 uur naartoe gespeeld, om uiteindelijk met gemengde gevoelens m’n Xbox af te sluiten. Chopin wordt echt in the blink of an eye evil, nog sneller dan Anakin in StarWars, en dat sloeg echt nergens op. Verder moest ik een paar keer een traantje wegpinken tijdens de gigantisch lange eind-cinematic (ongeveer 50-60minuten, allemaal in-game) een paar keer kreeg ik kippenvel van de awesomeheid, en een paar keer zat ik van "….wtf?" Zo bij de 20minuten durende moralfagspeech van de characters over hoe we goede personen moeten zijn en goed voor onze wereld moeten zorgen..srsly, wut? Opeens gingen ze stuk voor stuk de onderliggende moraal van het verhaal uitleggen, en het voelde érg geforceerd en rondweg stom aan. Over geforceerd en stom gesproken, de engelse dub klonk precies zo…geforceerd en stom. Emotieloos lezen de voice actors hun lines voor… Ja, ik heb het einde 2x bekeken, omdat na de aftiteling van de aftiteling nog een niet-ondertitelt mini-filmpje kwam over ‘n slak en een rups =]

IN IEDER GEVAL, ik heb het nog niet gehad over de muziek, en dat is natuurlijk nogal belangrijk in een game over MOTHERFUCKING CHOPIN. Well: De muziek is fucking prachtig. Niet zomaar "goed", of zelfs "heel goed", de muziek is fuckwin. Ik heb meteen de 4cd OST gedownload. Chopin’s stukken, gespeeld door Stanislav Bunin, zetten de sfeer in de tussenstukjes en zijn geweldig uitgevoerd. De andere muziek, gecomponeerd door Motoi Sakuraba, is perfect als achtergrond muziek, stoort nooit, en weet de nodige sfeer precies over te brengen. Brilliant!

Al dat overblijft is de gameplay, en dat is waar Eternal Sonata nogal te kort schiet. Zoals alle JRPG’s bestaat de game uit: cinematic -> walking/buying/resting/talking in town -> battles, battles, battles, a bit of grindan -> cinematic -> walking/buying/etc. Nu is dat niet noodzakelijk iets slechts…ik bedoel bijna elke JRPG doet het zo, maar bleh..het werd soms een beetje saai. De gevechten in Eternal Sonata zijn btw wel een stuk beter dan zijn JRPG soortgenoten. In plaats van het simpele selecteren van de ATTACK of SPECIAL knop moet je lichtelijk skillz hebben en daardoor wordt de combat wel wat interessanter.

All in all is Eternal Sonata het beste spel wat ik in tijden heb gespeeld, en de enige JRPG sinds Okage die me tot het einde heeft kunnen boeien.

Eternalsonata59

Verdict: 9.0 / 10 Wegens iewat saaie gameplay

[Next games on the 360 TO PLAY list: 1. Assasin’s Creed 2. Jet Set Radio Future 3. Vampire Rain]

14 comments on “I choose to call them…Heaven's Mirror!

  1. Jarvey
    29 January 2008

    Nice review :)

    Mmmh klinkt op zich als best een goede game idd, maar volges mij is dit niet echt een game voor mij. Maar ja wie ben ik?
    Ga hem denk ik vast wel eens een keertje uitproberen (erges bij iemand die hem heeft) en dan eens kijken of ik tot hetzelfde oordeel kom.

  2. Maca
    29 January 2008

    Hmm, spel vond ik echt veel te donker.

  3. Zinzi
    29 January 2008

    Nu wil ik ook een Xbox360.

  4. Harry d. Busdriver
    29 January 2008

    In dit geval kín je nieteens ‘n punt hebben maca, maar leuk geprobeerd =p

    En Zinz, alleen is Eternal Sonata geen 360 aankoop waard…maar +JetSetRadioFuture +Mass Effect +Assasin’s Creed = KOPE KOPE KOPE
    Dusja, doemaar =]
    [En dan kunnen we ook multiplaajer Eternal Sonata en Gears of War spelen 0=]

  5. Jarvey
    30 January 2008

    Dan wil ik ook wel es een keertje tegen jou GoW spelen richard ;)
    wat is je Gamertag dan als ik vragen mag?

    (overigens moet ik wel eerst gold membership kopen voordat ik uberhaupt kan spelen maar maakt niet uit) (A)

  6. Jarvey
    30 January 2008

    O ja ff ter informatie zal me ff voorstellen want ben nog redelijk nieuw op je blog maar hij bevalt me wel ^^
    Ik ben Jarvey :P enne kom uit Rotterdam omstreken, enne ja als je meer wilt weten gwon ff vragen joh :P

  7. Harry d. Busdriver
    30 January 2008

    Hey Jarvey,
    Ik speel niet online omdat ik er niet voor wil betalen (wtf, srsly? PS3 en PC spelen toch ook FRRREE online?) dus aan m’n gamertag zul je ook niet veel hebben vrees ik. (Nu ik over m’n hierboven gepostte reactie nadenk, zinz heeft geen xdoos nodig..ik heb alleen ‘n tweede controller nodig =p Al is GoW wel een stuk beter speelbaar op 2 tv’s naast elkaar..)
    Also: Hai, welkom, en enjoy your stay ^^
    Al heb ik wel 1 vraagje: hoe kom je hier terecht? Is ‘t nog via B&N of gewoon random?

  8. Maca
    30 January 2008

    Yeah, Ik ben de laatste DieHard B&N fanboy stalker!

  9. Zinzi
    30 January 2008

    Ik ga voor geen enkel spel geld uitgeven aan een Xbox hoor. Ik ga gewoon mn broertje gek maken dat ie dit spel moet kopen en dan kan ik het eens in de zoveel tijd spelen als ik bij mn ouders ben, heb ik daar ook wat te doen. :P

  10. Harry d. Busdriver
    30 January 2008

    Jij bent inderdaad een van de weinigen die na B&N is blijven hangen maca =p Oh en over dat msn, opzich doe ik dat niet >.> Kheb genoeg mensen in m’n lijst enzo en meestal negeer ik mensen die ‘t vragen maarja jij bent ‘n trouwe bezoeker dus kan je moeilijk negeren natuurlijk =p

    En zinz dan moet je maareens bij mij Gears of War komen spelen =]
    En ik droomde vanacht over een rat zo groot als een fucking puppy en IK GOK DAT DAT JOUW SCHULD IS ;_;

  11. Jarvey
    30 January 2008

    Aah ok mja dan houdt et op natuurlijk ;)
    enne idd GoW is idd veel beter speelbaar op 2 tv’s dan op 1tje als je met zn 2en in een huis gaat spelen :P
    Ik zou dat eerst nog bijna op hoog niveau gaan spelen samen met een maat van me maar niet doorgezet dus ja niks geworden :P

    Het is idd via B&N, maar ook gedeelte via random :P kwam toevallig op deze site terecht en t bleek dat je van B&N was dus dat was wel grappig :) Vond het wel een leuke blog, aangezien ik ook gamer ben enzo :P en houd van films ;)

  12. Maca
    30 January 2008

    nEEN rICHARD, IK MSN HAAST NOOIT, MAAR (kut, capslock) ik moest je iets vragen. Maar ga maar lekker dood dan! (Muahahaha).

    Kusje,

  13. Zinzi
    31 January 2008

    Okay. :)

  14. Harry d. Busdriver
    31 January 2008

    Maca, je kan ook mailen?
    de.satan@gmail.com

Comment

Information

This entry was posted on 29 January 2008 by in Games, Reviews and tagged , , , .

For e-mail updates!

Join 64 other followers

Forgotten Tomes

Statistics

  • 24,527 Minds Expanded

Instagram

Final picture of the day:
A really, really #happy #Gumiho #고병재 after winning his first ever #GSL #Final. 
After the match, he said the first thing he's going to do is absolutely nothing for at least 5 days since getting this far in the GSL was a lot harder than he had imagined. 
Take a rest, 병재야, you deserved it. 
#Starcraft #Starcraft2 #SC2 #스타크래프트2 #스타2 #스타크래프트 #esports #gaming #progamer #Korea #Terran #SouthKorea #게임 #Gumiho #고병재 with his friends, celebrating his #GSL #Finals #victory over #soO. 
#Starcraft #Starcraft2 #SC2 #스타크래프트2 #스타2 #스타크래프트 #esports #gaming #progamer #Korea #Gumiho #고병재 asked me for a picture after I won the #GSL #final against #soO #어윤수 today. Thought I'd humor him. 
#Starcraft #Starcraft2 #SC2 #스타크래프트2 #스타2 #esports #gaming #progamer #Terran #스타크래프트 #테란 #파이널 And once again your #GSL #Final #winner is NOT #soO! 
Congratulations to #Gumiho #고병재 for his first win, and apologies for Instagram's focusing being so crap. 
#Starcraft #Starcraft2 #SC2 #스타크래프트2 #스타2 #esports #gaming #progamer #Zerg #Terran #어윤수 #테란 #저그 #videogames The #Alien #Anthology 35th #Anniversary Edition Bluray #Boxset is safely in my hands where #RidleyScott can't touch it. 
Now to find a #Bluray player so I can actually watch it.. #에이리언 #블루레이 #세트 Good #beer and #chill #jazz make for a very nice combination. 
#CrazyMountain #LavaLake #ilovethislabel #craftbeer #맥주 #크래프트비어 #후암시장 #SoundDog #atmosphere #분위기
