Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

    Helo welcom 2 my websight

De strijd der titanen

Het waren goede weken, waarin enkele van de meest langverwachte titels uitkwamen; op de consoles Fallout 3, Fable 2 en Gears of War 2, en op de PC Red Alert 3. Waren zij het wachten waard?

Om te beginnen met Fallout 3, een actie-rpg van Bethesda voor de PC, Xbox360 en PS3.

Tagline: "Sup, we made Oblivion with guns"
Fallout

Allereerst een waarschuwing voor iedereen die Fallout 1 en 2 leuk (of zelfs geweldig) vonden: Fallout 3 is aan jullie niet besteed. Fallout 3 lijkt op geen enkele manier op zijn voorgangers, het top-down perspectief is ingewisseld voor een 1st person perspectief, de hoofdgameplay is vervangen door shooting en de veelvoud aan reacties is nogal ingeperkt. Het enige wat Fallout 3 nog vergelijkbaar maakt met zijn voorgangers is de sfeer en de setting, die gelukkig wel hetzelfde zijn gebleven.

Ik ben zelf nooit een Fallout fan geweest, ik had een hekel aan de turn-based faggotry waardoor elk gevecht een eeuwigheid duurde en…uh, ja, dat was het eigenlijk. Ik heb meerdere keren geprobeerd Fallout leuk te vinden, omdat het verhaal en de setting me erg interessant leken, en het van een gerespecteerd bedrijf kwam (was het nou van Black Isle? In dat geval kwam het van HET BESTE FUCKING BEDRIJF OOIT) maar de turn-based gevechten waren een onoverkomelijke hindernis na de vloeiende gevechten van Baldur's Gate 1 die uit dezelfde tijd kwam. Je zou denken dat dan Fallout 3 het perfecte spel voor mij was, aangezien de sfeer en het verhaal grotendeels bewaard zijn gebleven. Je zou dan gedeeltelijk gelijk hebben, maar niet helemaal.

Als een RPG fan (zowel Western als Japanese) kreeg ik tranen (van depressiviteit, niet van blijdschap, mind you) in m'n ogen toen ik hoorde dat Bethesda (makers van de afschuwelijke Elder Scrolls games en hun laatste misbaksel Oblivion) de game zou produceren. En toen ik het eenmaal binnen had verwachtte ik dan ook, zoals de rest van het internet, Oblivion with guns.

De game begint heel goed, en heeft met die charme eigenlijk in de eerste 10 minuten al mijn mening gewijzigd, het begint met je geboorte, waarbij je je toekomstige uiterlijk kan vaststellen, dan ben je peuter, waarbij je door een boekje te lezen je skills kan bepalen, en uiteindelijk ga je als tiener een test afleggen waarbij je je perks kan instellen. Een heel erg leuke en originele manier om deze typische RPG (en in het laatste geval typische-Fallout) bezigheden te moderniseren.

De eerste Oblivionheid trad echter al snel naar voren met de middelmatigheid van de graphics, en dan vooral de afschuwelijke, gemutileerde hoofden en lichamen van de personages. Wat de fuck? Het was soms net alsof je Half Life 2 zat te spelen, een spel wat toch al een hoop jaren oud is. De lipsynch is zeer slecht en je personage beweegt als een soort zwevende pinguïn in 3rd person. De omgevingen zijn echter wel goed weergegeven, al ziet ieder interieur er hetzelfde uit, en elk exterieur eigenlijk ook, maar dat heb je als er net een tiental atoombommen zijn afgegaan I guess.

Fallout 3 houdt gelukkig die post-apocalyptische sfeer van zijn beide voorgangers goed vast en het is echt een ervaring rond te lopen en te gaan ontdekken in The Capital Wasteland. Ook de muziek is weer, net zoals in vorige delen, voldoende aanwezig met oude jaren 50 muziek over krakende radio's die rond het desolate landschap hooveren. Veel humor ook nu weer in de archieven die je overal vindt, de dialoog en de achtergrond.

Het schort in Fallout 3 niet zozeer aan de sfeer, of de muziek, of zelfs de graphics, die zijn allemaal opzich zeer goed te pruimen. Waar het wel aan schort is de gameplay (goh, dat is nogal regelmatig met die nieuwere games >.>) behalve als je van SHOOTUN GAEMS houdt dan, want shootan zit er genoeg in. Een RPG in een 1st person shooter (je gaat 3rd person never gebruiken, je kan amper richten én het ziet er niet uit) veranderen is niet iets waar iemand trots op zou moeten zijn, maar blijkbaar is dat het enige wat Bethesda kan.

IN IEDER GEVAL is er dus veel te schieten. En veel om mee te schieten. Heel leuk allemaal, maar ik wilde een RPG. Er zijn aardig wat dialogen, maar velen ervan zijn slecht geschreven (wat dan weer raar is, omdat 30% ofzo juist bijzonder goed en interessant is geschreven) en bijna allemaal zijn ze slecht ingesproken. Het is leuk dat elke zin is ingesproken, maar dan moet het er wel anders uitkomen dan iemand die z'n boodschappenlijstje voorleest. Maar het ging over de gameplay. Die is dus shooterig. Dat is eigenlijk alles wat erover valt te zeggen. Je kan redelijk RPG-en, maar lang (lááááááááng) niet zoveel als in bijvoorbeeld Mass Effect en de shootan is zo oververtegenwoordigd dat niemand die langs komt zal denken dat je een RPG aan het spelen bent.

Overigens is het shooting gedeelte ook nogeens niet zo goed uitgewerkt als je zou verwachten van een shooting game, aangezien er geen coverknop is, en de uitgebreide menu's nietecht uitnodigend zijn voor shooter-fans die bijv. gewoon willen healen als ze geraakt zijn.

Al met al is Fallout 3 een imperfecte shooting game met rpg momenten, wat zeker niet slecht hoeft te zijn, maar omdat beide elementen niet bijzonder goed zijn uitgewerkt laat het veel te wensen over. Dit is niet de game waar RPG-fans jaren op gewacht hebben, dit is niet de game waar shooting-fans jaren op gewacht hebben (zie daarvoor Gears of War 2) en dit is zeker niet de game waar Fallout-fans al die jaren op blote knieën op gewacht hebben.

Verdict: 7/10 als game  6/10 als Shooter  6.5/10 als RPG

On to Fable 2.

Tagline: "Fable 1 was misschien niet the best game ever, maar Fable 2 is het echt srsly wel."

De grootste leugenaar van de gamesindustrie (Peter "DIT KEER KUN JE ECHT AL-LUS" Molyneux) heeft zijn nieuwe paradepaardje afgemaakt en elke reviewer eet uit zijn vettige handjes, maar is Fable 2 echt zijn hoge reviewscores waard?
Fable

Ik moet eerlijk toegeven dat de enige reden dat ik Fable 1 kut noemde was omdat Molyneux zoveel had beloofd en zo weinig had gedelivered. Ik heb Fable nooit gespeeld, maar ga hem
(door Fable 2) waarschijnlijk binnenkort maareens aanschaffen.

Ik zat nog druk in m'n Fable-haat toen ik de eerste beelden en previews van Fable 2 zag, en wat ik las intrigeerde me. Wederom beloofde Molyneux dat je alles kon doen, maar dit keer was het ook echt waar, als ik hem moest geloven. Toen ik de dvd in m'n xbox stopte verwachtte ik een RPG met blije kleurtjes en mensen die leken op lelijke gemutileerde gnomes (wat de fuck Molyneux?). Ik kreeg gedeeltelijk wat ik verwachtte.

De mensen zien er inderdaad uit als gnomes, maar niet zozeer lelijk en gemutileerd als we gestileerd, de kleurtjes zijn soms blij, maar altijd prachtig, maar van een RPG was weinig te bekennen. Fable 2 werd toch, voozover ik weet, aangeprezen als een nieuwe RPG voor de xdoos, of zie ik dat verkeerd? Er is zéér weinig RPG-erigs aan Fable.

In plaats van uitgebreide dialogen met meerdere vertakkingen gebaseerd op de keuzes die je maakt heeft Fable 2 een verhaaltje wat NPC's afratelen, waarbij je, als je geluk hebt, een keertje een DUIM OMHOOG OF EEN DUIM OMLAAG mag geven. MY FUCKING GOD THIS IS GENIUS! IT'S LIKE I'M IN THE FUCKING GAME OH MY GOD IT ALL SEEMS SO REAL! THIS IS ROLEPLAYING ON AN ENTIRELY DIFFERENT LEVEL! Srsly, wat de fuck. Als Fable iets is dan is het wel Baby's first RPG.

Een ander kenmerkend punt van RPG's is dat je keuzes moet maken. En keuzes worden gemaakt in Fable 2…voor
elke situatie heb je welgeteld 2 opties. "RPG" in Fable 2 gaat als volgt: "Je ziet een nest puppies, wil je: 1. Ze doodknuppelen met de darmen van hun moeder? 2. Ze knuffelen, koekjes geven, en hun konten schoonlikken?" Elk 'keuzemoment' stelt je overduidelijk (er wordt LETTERLIJK gezegd: "je kan dit doen, maar dan ben je wel slecht") voor 2 keuzes, zonder alternatieven, zonder dat je erover moet nadenken. Casual 2 de max.

In plaats van een RPG element is er een soort complete Sims game in Fable 2 gebouwd, compleet met rare expressies zoals ruften, boeren en je middelvinger opsteken tot secksen, verleiden en babies krijgen. Minder diepgang heb je nog nooit gezien in een "RPG". Als je op iemand ruft vinden ze het grappig, als je tegen ze schreeuwt worden ze bang, als je ze kusjes geeft vinden ze je aardig en als je 10x achter elkaar op de Town Square een dansje doet is het halve dorp verliefd op je, inclusief de mannen. Nee, Molyneux kent zijn sociale wetenschappen.

Een leuk bijproduct van deze casual benadering is echter wel dat je een vrouw kan krijgen (die zonder aannemelijke reden opeens 3x op een dag wil scheiden, vervolgens naar buiten loopt, met je dochter voor de deur blijft buggen, waarop de ze volgende dag weer zegt dat ze wil scheiden, weer voor de deur blijft buggen, en pas daadwerkelijk weggaat als jij een 29uur durende trip naar Las Vegas onderneemt) een kind wat ook echt ouder wordt, een baan kan nemen en een compleet dorp op kan kopen. Fable 2 blinkt uit in stuff die je kan doen, ookal is het niet ALLES zoals Molyneux beloofde in Fable 1. Alles wat hij over Fable 2 beloofde heeft hij echter waargemaakt, en dat is ook bewonderenswaardig. Het huizen kopen en verhuren is leuk, werken is niet zo irritant dat je het nooit wil doen, en de casuals onder ons zullen de vele minigames en "sociale interactie" waarschijnlijk erg leuk vinden.

Een ander onderdeel waarin Fable 2 uitblinkt is de sfeer van de game. Heel het spel voelt warm en huiselijk aan, je wil 't gewoon knuffelen en jezelf erin oprollen. Van de door open haard verlichte taverns tot de maanverlichte bossen, elk deel van Fable is schattig, mooi, en warm (en vol met bloom, jesus christ). Maar ook duistere plaatsen en opmerkelijke designs zijn niet geschuwd, doch zijn zij in zulke kleine getale aanwezig dat de overall vibe van Fable 2 erg vrolijk is. De designers hebben hun werk érg goed gedaan en elk deel van de (overigens erg kleine) wereld zit vol karakter.

Dit zijn 2 van de redenen dat Fable 2 (fucking hell ik typ telkens Favle en Molyneuz en het is erg irritant) enorm verslavend is.

Een 3de reden is de items en het gold. Telkens heb je zoiets van "goh, ik kan nog wel eeeeeven dit en dit doen zodat ik dit en dit kan kopen" al was ik wel erg teleurgesteld in de kleine aantallen kleding die je voor je karakter kan kopen, ik had toch wel wat meer verwacht van een next-gen titel.

Er is overigens nog iets wat Fable 2 erg leuk maakt, en dat is de humor die overal in de game doorsijpelt. Van item-beschrijvingen tot dialogen, de texten zijn echt erg grappig en niet alleen voor de jongste onder ons.

Maar natuurlijk heeft Fable 2 ook zijn negatieve aspecten, een daarvan heb ik net al genoemd, de wereld is erg klein, en je moet constant terug naar plaatsen waar je al geweest bent. Als ik Solange moet geloven (en dat doe ik) zijn bijna alle plaatsen van Fable 2 ook speelbaar in Fable 1, wat natuurlijk érg zwak is.

Ook zijn bijna alle dialogen en mogelijkheden etc overgenomen uit Fable, alsdus weer Solange, die Fable wél hax vond en een aantal keren heeft uitgespeeld. In ieder geval, dat betuigt echt wel van luiheid en laksheid aan de kant van Lionhead. Foei, jongens.

Wat wel nieuw is, is de hond, die erg schattig is maar zeer weinig toevoegt en regelmatig loopt te buggen.

Overigens zijn de menu's echt AFSCHUWELIJK (de cursor reset zichzelf telkens naar het bovenste menu in de rij, dus als je bijv. je kleding wil veranderen moet je keer op keer naar beneden scrollen door de menu's heen) en is het fighting systeem erg basic en casual. X om te slaan, Y om te schieten, B om een nutteloze 2 fucking damage doenende vuurbal tegen iemand te gooien.

Al met al is Fable 2 een erg leuke adventure game met veel ontdekkingsmogelijkheden en enorm veel dingen waar je je mee bezig kunt houden buiten het hoofdverhaal (wat overigens (*oeps* daar heb ik het nog niet over gehad) érg mager en onorigineel is) maar een zeer slechte RPG met de diepgang van een koekjestrommel nadat Solange langs is geweest.

Verdict: 7.5/10 als game  4/10 als RPG  8.5/10 als adventure

En dan nu Gears of War 2.

Tagline: "Dit keer kun je NOG MEER SCHIETUH"

Cliffy B. is terug met het vervolg op BLOCKBUSTAH Geejrs of Woar, dé Halo-killer op Halo's eigen console (lolz) en dé game waar mensen die van SHOOTAN en brede MAN-AND-A-HALF's op zaten te wachten.
Gears_of_war_6

Over Gears 2 kan ik kort zijn. Het is meer van Gears of War, maar dan beter.

De graphics zijn fan-tas-fucking-tisch, tot op het punt waarop je je afvraagt hoe de fuck ze zoiets prachtigs op je tv kunnen toveren (jammergenoeg wel met hetzelfde resultaat als Mass Effect (lees: 2 minuten wachten tot al je textures geladen zijn)).

Het verhaal is non-exi-fucking-stent, tot op het punt waarop je je afvraagt hoe de fuck het komt dat je al 300 enge aliens hebt neergeschoten zonder te weten waarom.

De shootan is mother-fucking-awesome, tot op het punt waarop je je afvraagt waarom Resistance 2 eigenlijk nog uitkomt.

De dialogen zijn Goddamn-fucking-stupid, tot op het punt waarop je je afvraagt of Cliffy B. ze misschien heeft laten schrijven door Arnold Schwarzenegger.

De omgevingen zijn einde-fucking-lijk (je zin is niet compleet zonder dat word er 44 rode kringellijntjes onder zet) nietmeer zo eentonig als in Gears of War 1.

En deze game is abso-fucking-luut een must-buy voor elke shootan fan.

Verdict: 9/10

Dan rest nog de PC game Red Alert 3, een game van (ik wil schrijven Westwood maar die bestaan niemeer ;_;) EA Games (slogan: Franchise Everything).

Tagline: "We've been the king for 15 years and we'll be the king forever"

Vroegah was ik all about the RTS (real time strategy, voor de noobs onder ons) maar sinds elke RTS precies op de vorige lijkt met andere units ben ik een beetje van m'n fandom verloren. Red Alert 3 brengt daar geen verandering in, en doet zijn uiterste best om iedereen dat gevoel aan te praten.

Ik keek enorm uit naar Red Alert 3, niet alleen omdat het Armored Bears, Armed Dolphins en Jenny McCarthy bevat, maar ook omdat ik met heel veel plezier Command and Conquer 3 en C&C3: Kane's Wrath heb gespeeld, waarmee EALA voor mij heeft laten zien dat ze de C&C naam met trots kunnen dragen. Maar toch, eigenlijk, vooral voor de armed dolphins.
Red_alert_3_2_2

Wat je ook van C&C vindt, je moet toegeven dat het dé grootste naam in de RTS markt is en dit waarschijnlijk nooit zal veranderen. Company of Heroes was goed, Dawn of War was goed, de Total War serie is goed, maar als je aan RTS denkt denk je aan de game die het genre heeft veranderd in wat het nu is en dat is Command and Conquer (en, okay, Starcraft, maar je wéét dat Blizzard het gaat verneuken). Red Alert was een zeer vermakelijke game, Red Alert 2 is nooit mijn cup of tea geweest, en nu komt EA dus met Red Alert 3.

Allereerst, de geweldige, fantastische, meesterlijke en glorieuze fmv's van de C&C serie hebben het ook deze keer weer overleefd. Elke missie krijg je een over-the-top slecht geacteerd filmpje voorgeschoteld met een idioot verhaal, wat ook slecht en idioot hoort te zijn, in algehele C&C traditie. De acteurs zijn overigens erg indrukwekkend, maar zoals altijd toch van het "hey-ken-ik-die-vent-niet-ergens-van" kaliber. Just the way we like it.

Jammergenoeg is er weinig tot niets verbeterd aan de formule. Ik durf zelfs te stellen dat de formule verslechterd is door het toevoegen van een vaak compleet onlogische 2de computergestuurde general die elke missie verplichte koek is en het feit dat UNITS ECHT FUCKING DOM ZIJN.

Als 10 meter van een unit je complete basis naar de tering wordt geholpen doet hij niets, ze reageren pas als ze zelf aangevallen worden of als de enemy recht voor hun neus staat, en als je een squad op een enemy afstuurt die toevallig terwijl ze nog onderweg zijn doodgaat (wat nogal vaak gebeurt als je niet teringhard faalt) stoppen ze halverwege en gaan ze uit hun neus lopen vreten. Correct me if I'm wrong, maar in de afgelopen 4 C&C games heb ik daar geen last van gehad.

Verder zijn er de superwapens, "top secret protocols" die opzich wel leuk, maar weinig opzienbarend zijn, de nieuwe units die, op de armed dolphin en de armored bear na, weinig verassend zijn en 3 nieuwe verhaallijnen die weinig afwisseling bieden qua gameplay.

De gameplay bestaat zoals altijd uit units bouwen en de tegenstander rushen terwijl je zorgt dat je zelf niet gerusht wordt. De gevechten zijn visueel veel minder interessant dan die van C&C3 en zelfs Generals en het rock-paper-scissors idee (raketten werken goed tegen vliegtuigen, maar niet tegen infantrie, etc) is idioot ver doorgetrokken waardoor je units snel op de bodem van de zee of in hun eigen bloed liggen.

De graphics van Red Alert 3 zijn overigens cartoonesk en kleurrijk, wat ik eerst erg verfrissend en leuk vond, maar bij nader inzien eigenlijk helemaal niet bij de game vind passen en lichtelijk irritant vind. De game is echter wel heel goed te spelen op minder goede systemen (zoals de mijne) waarbij je alleen het waterdetail en de VFX wat naar beneden hoeft te schroeven om alle andere settings op max te kunnen zetten.

De muziek is dan weer wel echt geweldig, met bombastische Russische muziek, hard gitaargerag, en meer van dat soort plezierigheden. Ook de presentatie is erg goed, maar dat maakt weinig goed van de game zelf.

Al met al is Red Alert 3 'meer van hetzelfde' en doet het sommige dingen zelfs slechter dan andere games het voorheen deden. Er is weinig bijzonder aan de titel behalve het leuke verhaal en de leuke personages. Alleen een aanrader voor mensen die de RTS traditie nog niet beu zijn.

Verdict: 6.5/10

Nu vragen jullie je natuurlijk af: "MAAR RICHARD, AAN WELKE GAME MOET IK DAN, VOLGENS JOUW WELGEINFORMEERDE EN ONDEROUWDE MENING, MIJN ZUURVERDIENDE CENTJES UITGEVEN?" Persoonlijk heb ik het meeste plezier beleefd aan Fable 2, het is enorm verslavend en ik heb er al uren aan besteed (al las ik dat je het kán uitspelen in 6 uur ofzo, maar dan mis je wel de helft van het spel) en ben van plan er dit weekend weer een hoop uren in te steken. Fallout 3 heb ik laten liggen omdat het me te eentonig werd. Gears2 is leuk als je van de shootan houdt, die ga ik zeker nog uitspelen en vooral de co-op is leuk als je vrienden hebt (of 'n broertje ;_;). Red Alert 3 zou ik 'kopen' IF YOU KNOW WHAT I MEAN, behalve als je perse de haxe poster wil die bij de overigens erg mooie special edition zit.

Wel, dat was het dan voor vandaag, en uiteindelijk kunnen we concluderen dat IEMAND GEWOON VERDOMME EENS MOET GAAN LETTEN OP GAMEPLAY IPV GRFX.

Overigens staan er atm nog geen games op de 'to play' list aangezien ik Fable 2, GoW2, Fallout 3 en Red Alert 3 nog niet heb uitgespeeld, maar ik heb Golden Axe (ja, díe Golden Axe) Beastrider nog liggen en in m'n dromen speel ik LBP.

Goodnight!

5 comments on “De strijd der titanen

  1. Koen
    7 November 2008

    Hey man,

    heb via internet voor een paar tientjes een half japanse Falbe II gekocht :’)
    Het is niet helemaal waar dat je alle plekken te zien krijgt die je in deel 1 ook hebt gezien. Wel een erg leuk spel!
    Maar:
    – Klein terrein wat je kunt ontdekken
    – Vijanden komen steeds terug als je weer langs dat terrein komt, ook de bazen.

    Maar wat een plezier heb ik aan het spel. Ben twee keer getrouwd en de dames in kwesties leven naast elkaar en vechten steeds om mij. Heb één kind. Een uur later waren beide vrouwen van mijn gescheiden en het kind ligt eenzaam in de wieg (kan het kind dood gaan?)
    Ben het pas twee avonden aan het spelen en moet alles nog een beetje ontdekken maar het is een leuk spel!

  2. Zinzi
    7 November 2008

    Die sfeer was inderdaad ook het leuke aan Fable 1, verder is er niet veel aan nee. :) En serieus, wil je niet meer zeiken dat je te veel voor de uni moet doen? Blijkbaar valt het wel mee anders had je niet ál deze spellen kunnen spelen. ;)

  3. Anonymous
    7 November 2008

    @ Zinzi: Ben ik het niet met je eens. Zeker een leuk spel. Alleen veel te kort en main quest is niet zo bijzonder. Voor de rest wel een leuk spel.

  4. Niec
    7 November 2008

    Oh god, ik mis mijn xbox ;_;

  5. Harry d. Busdriver
    8 November 2008

    @Koen: Je kind wordt waarschijnlijk als het groter is meegenomen door child services, en je vrouwen overleiden waarschijnlijk binnenkort “on the road” =p
    @Zinzi: De games worden in het weekend, en in het geval van deze 3, voor het begin van het nieuwe blok gespeeld.
    @Niec: lolz

Comment

Information

This entry was posted on 6 November 2008 by in Games, Reviews and tagged , , , , , , , , , , .

For e-mail updates!

Join 65 other followers

Forgotten Tomes

Statistics

  • 25,081 Minds Expanded

Instagram

I had a great time working with #SBS on their new program #내방안내서 in the beautiful #Mihwangsa #temple. I'm sure that @zazimusic has made @haemin_sunim proud with their song based on his book, #멈추면비로소보이는것들.
며칠동안 #미황사 에서 시간을 보내는 게 큰 인상을 주었고 만난 사람들 너무 친절하게 챙겨서 감사하는 말 밖에 못 한다.
다들 #수고했어.

#Korea #SouthKorea #tv #filming #television #tvshow #Koreantv #Buddhism #Buddha #traditional #절 #불교 #텔레비전 #쇼 #촬영 #버라이어티 #발송 I came back to #Seoul yesterday. Waking up to the sound of cars passing under my window and people shouting instead of the sound of the waves rolling over the beach and bugs chirping, I realized again that a part of me hates this city, no matter how much I love it. Now I understand why #혜민스님 makes the trip back to #미황사 so often even though he lives in Seoul as well.

For people living in a big city like this, it's important to #slowdown and not get caught and lose yourself in the flow of things. Life in the #countryside and in a #temple is so different, so much more #empty, but so much more fulfilling.

#Korea #SouthKorea #Mihwangsa #color #peace #reflection #religion #Buddhism #Buddha #tranquility #traditional #절 #평화 #불교 #해남 #108배 #전통 #역사 #생각 #자성 #내이야기 #미황사 에서 사흘밖에 안 보냈는데, 그래도 #생각 을 많이 바뀌었다. #성찰 하면서 내 한국 생활도 생각하고 한국 사람들의 #촌 을 생각하면서 왜 한국이랑 사랑에 빠졌는지 다시 깨달았어요. 한국에서 사는 것이 선물이니까.. 잘 살아야지.

#절라도 #절라남도 #절 #평화 #불교 #해남 #혜민스님 #Korea #SouthKorea #Temple #Shrine #tranquility #peace #reflection #religion #Buddhism #Buddha #혜민스님 의 #미황사 에서 #멈추면비로소보이는것들 많다. #절 의 #평화 를 느끼고 마음을 비우면서 깊은 생각도 하고 한국 생활을 #감사 하는 생각도 많고.. 한국이 역시 #아름다운 나라입니다. 
Another gorgeous #sunset at #Mihwangsa #temple.
I am so thankful to #SBS and 혜민스님 for letting us stay here.
Just like the title of his book, there are many things you can only see when you #slow down. Staying at the temple and talking with the staff has taught me once again that Korea is an amazing country, and I couldn't be happier to be here. 
#nofilter #Korea #SouthKorea #island #traditional #tranquility #nature #wood #meditation Everything is more beautiful in #Jeollanamdo, even a #sunset.

#nature #Korea #SouthKorea #sea #island #절라도 #절라남도 #바다 #섬 #자연 #일몰 Away from the hectic Seoul life for a couple of days, enjoying clean #Jeollanamdo air and the #calm of the #Mihwangsa #temple.

#Buddhism #Buddhist #Zen #Relaxation #Balance #Nature #Korea #SouthKorea #미황사 #절라도 #절라남도 #절 #평화 #불교
