Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

Helo welcom 2 my websight

Brütal Legend, Brütal Review

Alright, dit zou eigenlijk een Brütal Legend / Dragon Age double feature worden, maar helaas is Dragon Age wave 4 en kan arme Richard ‘m niet spelen. Dus ik wacht net als jullie op de pc versie. (Deze review is vorige week geschreven, ondertussen heb ik de pc versie al gedeund =p). Verwacht dus een review tussen nu en 2 weken (een beetje JOURNALIST speelt de game wel eerst uitgebreid voor ‘ie een oordeel velt, he?)
En on that note, ik heb vorige week Brütal Legend uitgespeeld en ik moet toch ‘n beetje op m’n eerdere woorden terugkomen vrees ik.

Brutallegendgamebits

Maar laten we beginnen met het positieve, en daar is er een hoop van. De eerste 20 minuten zullen bijvoorbeeld wel degelijk de beste 20 minuten van je leven zijn. Deze game heeft de beste introductory sequence ever, no challenge. Binnen enkele seconden ben je al hoofden aan het splitten met je trusty axe en lichamen aan het electrocuteren met je…andere Axe. (De gitaar, snap je ‘m?) Net wanneer je gewend bent aan Jack Black’s tronie en geweldige oneliners, wordt je in een soort spinachtig voertuig gegooid waarmee je de berg schedels en botten waar je op begon af mag lopen. Het uitzicht zet meteen de toon voor de rest van de game: wijdse landschappen (helaas niet vergezeld van een goede draw distance, wat vaak esulteert in grote ‘Wow mistgebieden’) die zo uit een cd-rek met metal discount cd’s lijken te zijn ontsnapt. Trees of Wrath, grote bomen met bewegende ogen, volgehangen met stroppen, Mountains of Metal waar het vloeibare metaal gutsig uit stroomt, gigantische standbeelden van zwaarden en andere metalwaardige dingen: it’s all there.

En het design is naar klassieke Double Fine traditie gewoonweg perfect. Tim Schäfer is een genie, dat heb ik ast al eerder gezegd, en hij omringt zich met de besten in hun vak. Van de wild hogs, een soort kruising tussen een everzwijn en een motor, tot de evil emperor Doviculus, elk karakter en elke omgeving is tot in perfectie bijgeschaafd om in het eenvormig geheel van "Beste Metalgame Ooit" te passen.

Want dat is Brütal Legend overigens, de beste metal game ooit. Maar dat is niet perse ‘n geweldige prestatie gezien het schrijnende gebrek aan concurrentie. Maar laten we nog even verder gaan met de pluspunten. De graphics, bijvoorbeeld, passen perfect bij bij de Double Fine stijl van de game. Veel mensen zullen misschien zeggen "heb ik híer een Xbox 360/PS3 voor gekocht? Dit kan ook op de Xbox/PS2!" Maar die mensen hebben hoogstwaarschijnlijk een leeg gat waar hun hart ooit zat. Brütal Legend heeft geweldige ‘cartoony’ graphics die ervoor zorgen dat het bloedvergiet en de constante "For Heavy Metal we will die!" sfeer niet te serieus wordt en je niet per ongeluk het idee krijgt dat je geen gigantische parodie aan het spelen bent.

En wat is het een geweldige parodie. De humor is 90% van de tijd spot on (ongetwijfeld niet alleen door Schafer’s geweldige script, maar ook door de fantastische voice acting) en de rollen van Ozzy Osbourne en Lemmy zijn lekker over the top als respectievelijk The Guardian of Metal en de Killmaster. Schafer’s liefde voor de muziek druipt overal met bakken vanaf, en voor elke metalliefhebber is Brütal Legend dan ook een must buy.
En niet in het minst vanwege de kick-ass soundtrack, overigens. It has Savatage en Megadeth, dus ik ben tevreden, maar ik mis Iron Maiden wel heel erg in een game als deze.

Brutal_legend07

En daarmee komen we aan bij de minpunten. Hét grootste minpunt, en de oorsprong waar volgens mij de meeste andere minpunten op terug te voeren zijn, is de open wereld aanpak. Een gigantische open wereld vol metal iconografie klinkt inderdaad goed, en voor ‘n tijdje is het ook best leuk om erin rond te rijden, maar nadat je 4 uur dezelfde routes op en neer hebt gereden heb je het wel gezien. Vooral omdat Eddie’s hot rod soms nog slechter rijdt dan de Mako in Mass Effect. Elke kleine mier in het landschap zorgt ervoor dat je ofwel met een knal tot stilstand komt, ofwel met drie loopings over de kop vliegt en een ravijn ingekijlt wordt, alwaar je dan vervolgens ontploft omdat je niet in ravijnen/water kan vallen en helemaal teruggestuurd wordt naar de plaats waar je je laatste missie hebt voltooid ipv de plaats waar je het ravijn in reed.
Maar ook buiten de auto wordt ‘t niet veel beter, want Eddie kan niet springen en net als z’n monsterlijk beest van een auto blijft ook hij constant achter elk opstekend stukje grond hangen. In de levels waar het de bedoeling is dat je loopt zul je er geen last van hebben, maar in de open wereld des te meer.

Een ander nadeel van de open wereld aanpak is dat het geweldige verhaal niet goed uit de verf komt. Het voelt versnipperd aan en doordat je tussendoor overal heen moet rijden mist het aan urgentie. Brütal Legend was ongetwijfeld beter tot zijn recht gekomen in een Psychonauts stijl, met een kleine hub wereld met aparte levels voor de gameplay.
De gameplay is een ander zuur punt in Brütal Legend. Waar je in Psychonauts na 6 uur nogsteeds met plezier de vreemde vijanden aan het verbranden was, wordt het trage battle systeem van Brütal Legend al gauw teveel, vooral omdat de steeds sterker wordende vijander steeds meer klappen kunnen verdragen. De combo’s die je kunt unlocken zijn wel cool, maar kunnen helaas niet lang genoeg boeien.
Ook de RTS gedeelten zijn niet om over naar huis te schrijven. Kudos to Schafer dattie zo’n originele aanpak heeft gekozen, en het idee is leuk, maar het voelt erg awkward aan en de RTS levels breken het verhaal nog verder op. Ze zijn wel een welkome afwisseling van het hacken en slashen though.

943672_05132009_screen006

All in all is Brütal Legend dus helaas niet de klassieker geworden waar ik op had gehoopt, maar het blijft nogsteeds een kick-ass game die je hardverdiende euro’s (of Verbatim DL dvd’s) volledig waard is.

Verdict: 7.8 – Not as great as Psychonauts, but pretty fucking cool nonetheless.

p.s. Als iemand nog van plan was ‘m te kopen; ik ga ‘m volgende maand op de Double Fine webshop bestellen. Daar kun je ‘m laten signeren door Tim Schafer voor ‘n extra 10 dollar (dan is de game dus even duur als hier in Nederland) en kunnen we de verzendkosten delen.