Review: James Cameron's Avatar

Yes.
Zat er ook maar één idee in wat écht origineel was?
Neen.
Dacht je daar tijdens het kijken ook maar één enkele seconde aan?
Fuck no.

Avatar_movie_poster_by_rushpoint691

James Cameron’s Avatar is alles wat ons beloofd werd en meer. Het is een revolutie in 3D filmtechniek, maar daarnaast is het ook nog een geweldige film. Op papier is het verhaal inderdaad cliché als wat; man werkt voor evil corporatie wat inheemse soort wil uitroeien om bij grondstoffen te komen; man neemt controle van een blauwe gigant; wordt verliefd op vrouwelijke blauwe gigant met delicious mond; vecht dan toch maar tegen de evil corporation; shit gets rusty en epic battles ensue. Het is inderdaad Pocahontas in space. Maar zoals ik hierboven al zei; terwijl je het zit te kijken denk je daar geen moment aan. Je bent te druk bezig met jezelf vergapen aan de prachtige omgevingen, flora en fauna, special effects en delicious Sigourney Weaver.

Overigens is het verhaal in grote lijnen misschien cliché, het is nog vrij origineel uitgewerkt. Het ‘OMIGAWD U CAN’T CUT DOWN TEH TREEZ~!’ stuk komt pas óver de helft van de film, en zelfs wanneer het komt is het nog niet zo IN UR FACE als bij bijv. Ferngully. Wat overigens ook niet IN UR FACE is; de 3D. Cameron heeft duidelijk doorgehad dat mensen thuis ook een prachtige film willen zien, en niet een piece of shit Shrek 3D die alleen in 3D leuk is, of een Coraline, wat inderdaad ook een hele leuke film is, maar waarin tientallen ‘lol, don’t you wish you went to see this shit in 3D?’ momenten zaten. Avatar gebruikt 3D op een volwassen en realistische wijze, als een extra ondersteuning voor het verhaal. Er zitten wel 1 of 2 ‘lol3D’ shots in, maar over het algemeen zorgt het er alleen voor dat je nog dieper in de wereld gezogen wordt.

En ja, dat wordt je écht. Ik loop niet graag mee met reviewers die uitspraken doen als ‘Avatar is geen film, het is een ervaring’, maar ergens op 3 kwart van de film kwam ik tot de pijnlijke conclusie dat ik het daarmee volledig eens ben. Op een gegeven moment verlies je het gevoel dat je een film zit te kijken en zuigt de prachtige wereld van Pandora je naar binnen en laat het je de volle 160minuten niet meer los.
Hij voelt bijgevolg ook helemaal niet als een ‘lange film’ want elk moment dat je ‘m zit te kijken wil je dat het nooit meer ophoudt.

Dat gevoel heb je het sterkst bij de nachtelijke scenes op de planeet van de Na’vi: Pandora. Elke rare plant en bloem gloeit en beweegt in de wind en elk diertje wat langs komt vliegen heeft een andere bioluminescent kleur. Voor iemand die op een kermis al eens zichzelf verliest in de wirwar van lichtjes was Pandora een soort eutopia. Ook overdag is de wereld overigens de moeite waard, al zou ik niet zo ver gaan als de meeste reviewers die zeggen dat Cameron ‘een fantastische wereld heeft geschapen van de grond af met enorm oog voor detail etc etc’. Ja, Pandora is prachtig, maar 5 diersoorten en een tiental plantensoorten vind ik niet van hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Lucas zijn Star Wars universum. En voor de faggots die ervan houden Cameron te vergelijken met Jackson; jullie zijn faggots. Alles wat Jackson heeft ‘gecreerd’ was al 100x beschreven én getekend, Cameron heeft alles zelf verzonnen (of zelf gestolen, want ken ik die 4 vleugelige draken niet van de welbekende game Panzer Dragoon?). Ahem, in ieder geval, Pandora is mooi, maar ik wil Cameron er niet té veel credit voor geven.

Fapfapfap

Voor de effects kan ik however op geen enkele mogelijke wijze meer credit geven dan verdiend. Het is simpelweg fantastisch wat in deze film neergezet wordt. Ik zit nogsteeds met m’n vader in discussie over of de gezichten van de Na’vi nu CG of geschminkte mensen zijn. My guess would be CG, maar het is zo geweldig gedaan dat Star Wars verbleekt in hun aanwezigheid. De Na’vi zijn ook een stuk charismatischer dan verwacht was van ‘gigantische blauwe catgirls’ en zijn fantastische hoofdrolspelers, net als overigens de rest van de acteurs.

Oh, en voor ik dit afsluit en /toy/ een vrolijke kerst ga wensen (en jullie natuurlijk ook), wil ik ook nog even zeggen dat de muziek óók nogeens van een heel hoog niveau was en perfect paste bij elke scene.

If you go see just one movie this year, or the next, let it be Avatar, because you WILL be missing out if you don’t.

Verdict: 9/10 – Om het maar op z’n Veronica’s te zeggen: Het verhaal was misschien niet het toppunt van win, maar de film is fantastisch.