Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

    Helo welcom 2 my websight

Review: Mass Effect 2

Ik heb vandaag na ongeveer 43 uur Mass Effect 2 uitgespeeld, dus het is tijd voor een review! Ik ga proberen ‘m iets meer in depth te maken aangezien het hier gaat om de Game of the Year 2010 en ‘t dus misschien wel ‘n goed idee is alle kanten te belichten.

Mass_effect_2___wallpaper_by_shade_

Mass Effect 2 is zoals jullie waarschijnlijk allemaal wel duidelijk zal zijn de langverwachte opvolger van (duhuhu) Mass Effect, een Sci-Fi RolePlayingGame van Bioware uit 2007.
Mass Effect had een aantal evidente fouten, waarvan de irritante zijmissies en repetitieve planeten de ergste waren. Daarnaast was de squad AI niet bijzonder goed en voelden de shooter delen van het spel behoorlijk misplaatst. Bioware heeft ons beterschap beloofd, en is zijn woord tot op een zeker niveau inderdaad nagekomen.

Aan het begin van ME2 sterft Shepard (het hoofdpersonage) een pijnlijke dood wanneer hij de ruimte ingezogen wordt nadat iemand z’n schip opblaast. Dat dit perse nodig was blijkt wanneer je erachter komt dat de extreem pro-human criminele organisatie Cerberus 2 jaar bezig is geweest jouw lichaam te herstellen. Je bent dus vanaf het begin gedoemd de favor terug te betalen en het lakeitje van Cerberus te spelen, al heeft The Illusive Man (de leider van Cerberus) blijkbaar wel een hoop respect voor je.

THE GOOD
Het eerste wat op valt is dat de insane loading times voor de textures die ME estethisch gezien danig verpestten in ME2 bijna volledig gefixt zijn. De keerzijde daarvan is echter dat de graphics slechts een klein beetje beter zijn dan die van zijn voorganger en dat sommige toch wel erg belangrijke textures zoals uniformen die je vele malen in close-up te zien krijgt niet in hi-res worden weergegeven, wat dan weer erg jammer is. Op de PC heeft Mass Effect 2 dit probleem echter niet, en zie je pas echt duidelijk hoeveel beter de graphics zijn geworden. Op PC is ME2 een waar genot om te bekijken, maar dan moet je wel de pc controls en dergelijke erbij nemen, natuurlijk.

Ook het verhaal is zoals verwacht van hoog niveau, met dialogen die gelukkig niet op het ‘antwoord van 2 zinnen of minder’ niveau van Bioware’s vorige RPG, Dragon Age: Origins, blijven hangen. De oude vertrouwde dialogue wheel is weer van de partij en werkt zoals altijd naar behoren, en de nieuwe ‘interrupts’ zijn behoorlijk cool. Als er bijvoorbeeld een stoere mercenary voor je staat te vertellen hoe cool hij wel is en hoe dood hij je wel gaat schieten, kon je in ME niets anders doen dan wachten tot hij klaar was met praten en ‘m daarna neerleggen. In ME2 kun je middels de interrupts echter gewoon op het juiste moment op de Right Trigger drukken om ‘m halverwege de zin te trakteren op een portie blauwe bonen. Succes gegarandeerd!

De karakters van ME2 zijn over het algemeen zeer interessant, albeit somewhat eenzijdig (Jack = Badgurrrl, Grunt = Tank-bred complex, Miranda = MUST FOLLOW ORDERS, etc.). Ze hebben allemaal hun eigen (veelal dramatische) achtergrondverhalen en karakters en ze komen niet altijd goed met elkaar door een deur. Bioware heeft goed zijn sterke punten naar voren gebracht door de emotionele omgang met je crew in de spotlight te zetten. De random banter van mensen om je heen werkt goed om je het MEuniversum in te trekken en de verhalen van je crewleden zorgen ervoor dat je om ze gaat geven. Dat er zoveel verschillende meningen zijn over bijv. Jack en Thane bewijst alleen maar dat Bioware er weereens in geslaagd is interessante karakters neer te zetten die bij iedereen een ander gevoel losmaken.

De sidemissions zijn ook aangepakt, en in plaats van uren rond te rijden op dezelfde planeten scan je nu een planet vanuit orbit om te zien of er misschien een side-mission te vinden valt. Maar waar Bioware hier echt een kans had flink te verbeteren op het origineel, heeft het eigenlijk meer steken laten vallen dan dat het goed heeft gedaan, dus ook hier gaan we hieronder even over verder.

Want ik heb namelijk nog een iets niet genoemd, en het is iets waar ik persoonlijk het enthousiasts over ben: je keuzes uit ME hebben zijn uitwerking op ME2. Sure, de meesten hebben geen grote impact en Bioware hád er veel meer mee kunnen doen, maar dit is de eerste keer dat zoiets ooit gebruikt is en ik moet zeggen dat het toch wel iets toevoegt. Veel van de NPCs die je tegen komt hebben wel wat te zeggen over je ME verleden en er wordt regelmatig verwezen naar keuzes die je in het eerste deel hebt gemaakt. Zoals ik eerder al zei vind ik dit echt revolutionair en ik hoop dat mijn keuzes in ME2 een nog grotere impact gaan maken op het verhaal van ME3 (en dan hopelijk niet op die wijze dat Liara besluit m’n penis te amputeren wegens het persuen van mai waifu).

Oh, en nu het toch over Tali gaat.
Tali is romancable in ME2.
Game of the Year All Years.

1264443150951

THE BAD
Er is echter jammergenoeg ook een hoop mis met ME2. Niet zoveel dat het een ‘dealbreaker’ is, maar wel zoveel dat ik me afvraag of de meeste andere reviewers op het internet misschien zijn vergeten hun EA oogkleppen ™ af te doen. Dus waar deze review eerst misschien bijzonder professioneel aanvoelde, zal het nu langzaam tot een tiradefestijn verzakken. The gloves are off!
Om maar meteen voort te bordueren op de vorige alinea: de romances zijn ENORM slecht uitgewerkt. Waar je in Baldur’s Gate 2 en, ja, zelfs Dragon Age, redelijk uitgebreide gesprekken kan hebben met je waifu, moet je het in ME2 stellen met een conversatie of 4 en daarna 100x herhaalde dialogen. Wat hiertoe heeft geleidt weet ik niet, maar het lijkt erop dat de romance dialogen zomaar even in 30 minuten geschreven zijn. Het was dan ook een bitterzoet moment waarop Tali eindelijk succesvol geromanced was, want ookal was de awesomeheid van haar karakter nogsteeds intact, de minimale aanpak van de romance zelf gaf bijzonder weinig voldoening.

Veel mensen zijn echter niet bijzonder geïnteresseerd in digitale waifus en spelen het gewoon voor de gameplay. En die is in ME2 lichtelijk verbeterd. Waar alle reviewers echter de lofzangen voor het nieuwe shooting systeem vandaan halen is mij een raadsel. Het nieuwe dekkingsysteem is ruk, zorgt ervoor dat je vaak onnodig in dekking gaat, dat het ongeveer 10 seconden duurt om vanuit de vuurlinie ergens overheen te springen om in dekking te komen en het gebrek aan granaten (die zijn vervangen door Heavy Weapons, WANT DAT IS HETZELFDE, LULZ) beperkt je tactische opties. Daarnaast hebben al je teammates blijkbaar een klap met de Dumb Stick gekregen, want hoewel ze 6 van de 10 keer goed dekking zoeken, rennen ze de andere 4 keer als een kip zonder kop richting vijand, terwijl ze één keer in de 30 seconden een keer een schot lossen. Waar je in ME je teammates gewoon kon vertellen ergens te blijven staan, hebben ze in ME2 het in hun hoofd gekregen toch maar de helft van de tijd niet naar je te luisteren en rond te gaan rennen, ofwel AAN DE VERKEERDE KANT VAN DE COVER COVER TE ZOEKEN. ‘SHEPARD, I’M DYING!’ WE DON’T NEED NO WATER LET THAT TURIAN BURN.
Overigens is de AI van de tegenstanders dan wel weer kickass: ze flankeren, duiken weg achter cover en springen er aan een andere kant weer uit. Het is zonde dat je teammates niet dezelfde intelligentie vertonen.

Hierboven heb ik al gezegd dat Bioware wat aan de side-missions heeft gedaan. Ik heb echter ook laten vallen dat ze er niet veel goeds mee hebben gedaan. En dit wel om de volgende redenen; waar je in ME met de Mako rond moest rijden op identieke planeten waar je identieke missies kon doen, kun je nu NERGENS meer rondrijden. U leest het goed. In plaats van de formule die duidelijk potentieel had te verbeteren, heeft Bioware met zijn staart tussen zijn benen gekozen voor ee
n ronduit luie aanpak. Daarnaast zijn er slechts ongeveer 10 sidemissions die je kunt vinden en ookal zijn ze gevarieerder dan die van ME, echt interessant willen ze nooit worden. Ze hebben stuk voor stuk te weinig diepgang om je bij te blijven, en spelen zich vaak in erg kleine omgevingen af. Zelfs setups met overduidelijk potentieel zoals een verlaten basis met doorgeslagen robots worden flauw en te snel uit de doeken gedaan, waardoor je uiteindelijk het gevoel hebt dat hier een stuk meer tijd in had mogen gaan.
Aan deze sidemissions zit verbonden het al genoemde scannen van planeten. Want als we een irritant iets weghalen (de mako), dan vervangen we dat door iets nieuws wat nóg irritanter is! Want naast het grinden van levels mag je nu ook grondstoffen grinden! Praised be our Bioware overlords! Planeet naar planeet ga je met routineuze, duimdestroyende bewegingen af op zoek naar dat beetje Platinum of Eezo wat je nodig hebt om je weapons te upgraden, en nadat je al een half uur hetzelfde aan het doen bent begin je je toch echt af te vragen wiens idee dit was. Was er serieus iemand aan de onderhandeltafel die zei ‘HEY! JONGENS! WEET JE WAT LEUK IS! ALS JE HONDERDEN PLANETEN HANDMATIG EN MINITIEUS MOET SCANNEN VOOR GRONDSTOFFEN! THE KIDS WILL LOVE IT!’?

Ook de goede dialogen hebben een wrange bijsmaak, want waar we in ME en recentelijk ook Dragon Age konden genieten van banter tussen je teammates, hebben ze blijkbaar besloten dat dat in ME2 niet meer nodig was. Banter is altijd al een van de leukste dingen aan Bioware games geweest en het is me dan ook een compleet raadsel waarom dat er opeens uit gelaten is.
Dat kan ook gedeeltelijk te maken hebben met het verwijderen
van de Loading Elevators uit de game. In ME werd het loaden verborgen door liften die je party in ging. Terwijl jij in de lift stond, loadde de game de volgende omgeving en praatte je party wat onder elkaar. Blijkbaar zit de gemiddelde Modern Warfare speler liever minuten naar een saai loading screen te kijken. Thanks, guys!

Een klein nitpickje nog voor we aan het grootste probleem toekomen: de nieuwe hackin minigame is erg leuk bedacht, maar de bypassing minigame (die je meer dan 100x zult gebruiken) is boring as fuck en behoorlijk irritant.

Hét grote probleem van Mass Effect 2 is een typisch Bioware probleem. Waar ze in Dragon Age: Origins hun klassieke ‘introduceer gigantisch gevaar, besteed er vervolgens geen enkele aandacht meer aan tot aan het eind’ fout maakten, hebben ze in ME2 een nieuwe fout verzonnen, namelijk ‘begin het verhaal, zet het gedurende 90% van de game op pauze en brij er dan in een uur een eind aan’. Want unlike wat je zou verwachten ben je het grootste gedeelte van de game niet bezig de Reapers/Collectors te verslaan die om mysterieuze redenen menselijke colonien ontvoeren, maar met mensen bij elkaar sprokkelen óm de Reapers/Collectors te verslaan. En nadat je na 40 uur al je kleutertjes netjes in de rij hebt staan wordt het hoofdverhaal even in één missietje afgerond. GREAT JOB, BIOWARE! I FEEL LIKE A TRUE HERO NOW!
Niet dat de rest van de game niet interessant is ofzo, en je merkt het tijdens het spelen niet echt, maar als je er over nadenkt is het echt idioot. ‘Tis net alsof je LotR kijkt en 2.8 van de films gaan over hoe Frodo een paar dwergen en ‘n elf gaat zoeken en van de laatste film gaan 20 minuten over de reis naar Mordor.

1264442342450

VERDICT

Dat was een hoop gezeik, maar de enige reden dat ik daarmee kom is omdat ik van Mass Effect hou. Het is dé beste franchise die EA de afgelopen jaren uit de grond heeft gestampt (gevolgd door Dead Space) en een van mijn meest geliefde fictieve universes. Ik kijk nu al uit naar de afronding van de comic en het nieuwe boek van Drew Karpyshyn zodat ik weer head first deze politiek geladen toekomst in kan springen waarin de mens een níet het middelpunt van belangstelling is, en ik kan dan ook niet wachten op ME3.

Verdict: 9.0/10 It’s great, but there’s enough room for improvement.

p.s. I’m Commander Shepard and this is my favorite blog on the internet.
Shepard

Advertisements

Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 15 February 2010 by in Games, Reviews and tagged , , , .

For e-mail updates!

Join 68 other followers

Forgotten Tomes

Statistics

  • 25,833 Minds Expanded

Instagram

#스타크래프트 is love #Starcraft is life.

Being a Starcraft fan in Korea feels a lot like what I'd imagine being a rich acquaintance of Ronaldo would feel like for a football fan - you get front row seats to all the major games, get to meet legends like Messi, Robben or Buffon (in our case, Byun, SoO or Stats) and get to ask for their signature pretty much whenever you want - all without paying a single penny.

The professional scene has been taking hit after hit since I started getting interested in it, and I'm afraid it'll never be the same as it once was, but I'm glad that in 2018, as well, I'll be able to enjoy some of the best e-Sports the world has to offer.

#WingsOfLiberty down, #HeartOfTheSwarm and #LegacyOfTheVoid to go.

______________________________________

#스타2 #스타크래프트2 #Starcraft2 #Byun #TY #Maru #INnoVation #esports #gaming #progamer #Korean #Korea #e스포츠 #진에어 #진에어그린윙스 #SKT1 #Dark #collection #collector #PC #RTS #변현우 #이신형 #전태양 #조성주 처음 한국에서 @kim.minji.ki204 가 그린 책을 발견할 때부터 (그 #책 읽을 수 없어도, ㅎㅎ) 한 순간엔 큰 #팬 되었고 작년 #서울일러스트레이션페어 에서 직접 만날 수 있어서 너무 즐거웠다.

이제 인스타로 새 책을 받을 수 있는 이벤트가 있어서 당연히 참여해야지~

#kimminji #thejunglebook #정글북 #정글북리그램이벤트 #indigo 한국에서 역사랑 현대 항상 어떤 이상한 발렌스로 공존한다.

In Korea, the past and the present are always living together in some sort of awkward balance.
Traditional norms, values and traditions clash with the influence of a rapidly modernizing and developing society; pride in one's roots compete with a constant need to move forward, and historical buildings vie for room to breathe in the middle of a metropolis.
I hope Korea manages to move forward without forgetting the things that make it unique.

__________________________

#대한민국 #한국 #절 #불교 #봉은사 #역사 #현대 #발렌스 #서울 #Seoul #Korea #SouthKorea #Temple #Shrine #Buddhism #Buddha #traditional #Buddhist #history #present #balance #City #koreantemple #development #Metropolis #tranquility #modernization This is such an #unoriginal picture but..doesn't it look just like a #postcard?

#Seoul #Korea #SouthKorea #Namsan #NamsanTower #City #Road #Traffic #Korean #mountain #trees #green #NSeoulTower #Tower #서울 #도시 #남산 #남산탑 #산 #탑 #도로 #엽서 #그림엽서 #남산타워 On some nights, when I'm feeling all beat down by stress and worries about whether or not I'll be able to support myself over here or where my life is heading, and when I'm just drunk enough, when I see the second snow of the year coming down outside my window, I just can't help but go outside, play some music and dance in the snow like an idiot because for some reason it just reminds me of how much I love being in this country.
Fuck you, Korea. I love you.
.
.
. 
#secondsnow #firstsnow #둘째눈 #첫눈 #Seoul #서울 #snow #눈 #Korea #SouthKorea #Korean #Life #Street #KyungHeeUniversity #KyungHee #경희 #경희대 #dongdaemoon #동대문구 #이문동 #winter #겨울 #atmosphere #분위기 #reallylongsentence 어제는 드디어 지난달 #SBS 하고 #재지 랑 촬영한 #내방안내서 #방송 되었다!
내 역할을 크지 않았지만 궁금하신 분들이 내 #블로그 에서 내 이야기를 읽을 수 있다 ^^
. 
https://anonofholland.wordpress.com/2017/09/18/things-you-only-see-when-you-slow-down/
.
The episodes I worked on together with SBS Korea for a show called #GuideToMyRoom finally started airing since last week and even though my role wasn't very big, it's still really enjoyable to see the places I visited and the people I met on TV. I wrote a long piece on my #blog about my experiences in Haemin Sunim's temple, so give it a read if you feel like it.
.
#멈추면비로소보이는것들 #미황사
#Korea #tv #Koreantv #Buddhism #Buddha #traditional #temple #Koreantemple #haeminsunim #절 #불교 #촬영 #버라이어티 #Zazi #혜민스님 #네덜란드 #외국인 #네덜란드어 #Nederlands #Tolk #Interpreter @zazimusic @haemin_sunim
%d bloggers like this: