Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

    Helo welcom 2 my websight

Un Tour nostalgique de St. Oelbert Gymnasium

Dus vandaag was ik voor ‘t eerst sinds lange tijd weereens naar het Oelbert (mijn oude middelbare school) gegaan. Ik was er gister al langs geweest, maar dat was om 17u (ik moest toevallig toch in de stad zijn) en toen was iedereen al weg, dus ik dacht ik kom vandaag op tijd uit bed en ga eens kijken wie ik nog kan vinden.

De school zelf is niet zo heel veel veranderd. Het gebouw is nogsteeds hetzelfde awesome omgebouwde klooster, alleen in plaats van de toegankelijke school die het eerst was (daar was ik nochtans behoorlijk trots op toendertijd: elke school die ik kende had een huge hek, behalve het Oelbert) stond er nu toch een vrij groot hek omheen die elke ingang blokkeerde. Daarnaast was er van een grootste entree zoals dat in mijn eerste jaren nog was geen sprake meer; tegenwoordig moet je langs de achterkant komen wil je überhaupt je auto weg kunnen zetten. Toch jammer.
Van binnen was echter alles ongeveer hetzelfde: de lokalen hadden nogsteeds dezelfde stoelen en bureautjes, hetzelfde behang, hetzelfde kleurenschema en, jazeker, nogsteeds dezelfde oude computers met gigantische CRT monitoren.

Rondlopen was dan ook behoorlijk nostalgisch, aangezien zelfs de deuren van het toilet (met een mooi verticaal raam erin zodat je mensen kan zien staan pissen, briljant design!) nog hetzelfde waren.
Maar nostalgie heb je niet voor je schoolgebouw, je voelt het voornamelijk voor de docenten die je geest hebben gevormd en gekneed tot hij pijn deed….of dat toch in ieder geval probeerden te bereiken door je elke week voldoende huiswerk op te geven.
Helaas waren een hoop van mijn leraren al oud toen ik les van ze kreeg, dus veel zijn er ondertussen weg of zelfs met pensioen. Van de leraren die ik echt graag wilde zien waren er gelukkig nog wel een paar aanwezig die ook daadwerklijk les gaven vandaag. Ik kwam net binnen terwijl de lessen al in volle gang waren though en nadat ik even met mevrouw Borst van CKV had geluld kon ik even wat tijd killen in de lerarenkamer, wat op zich natuurlijk al REVOLUTIONAIR was, want dat is toch altijd een beetje verboden terrein als je zelf nog op school zit.

Ik kreeg ‘n theetje aangeboden en ging aan tafel zitten met Borst en ‘de theemadammen’ waarvan er eentje Anita heet en van de andere weet ik het niet meer. Wonderbaarlijk genoeg waren zij eigenlijk van iedereen die ik die dag had gezien degenen die me het gemakkelijkst herkenden.
"HEEEEJ, DIE IS TOCH DIE ENE DIE HIER OP SCHOOL HEEFT GEZETEN EN MEE DEED AAN BEAUTY EN DE NERD?"
Ja, dat was ik inderdaad, en ja dat was best ‘n ervaring. En ik studeer nu rechten. Rechten? Uhu. Hoe is het hier op school tegenwoordig?
Toen bleek dat er toch wel wat veranderd was aan de mentaliteit van leerlingen sinds ik mijn middelbare schooltijd achter me heb gelaten; ze zijn tegenwoordig blijkbaar allemaal van het "MAAR DE HELE KLAS HAD ‘N ONVOLDOENDE, DUS HET IS NIET MIJN SCHULD" type (wat vroeger ook al bestond, maar toen was ‘t wel een minderheid) en op het laatste schoolfeest had een leerling een ouder in elkaar geslagen, wat ertoe geleid heeft dat er tegenwoordig aan de deur alcoholcontroles worden uitgevoerd om te voorkomen dat leerlingen van tevoren in gaan drinken. Dat soort shit hadden we vroeger niet! Ook het hek is natuurlijk een toonbeeld van de veranderingen tegenwoordig, want dat stond er niet alleen om de leerlingen tijdens de schooluren op het terrein te houden, maar vooral ook om ze ‘s nachts, wanneer ze op hun scootertjes met hun drugs in de zakken een plek zoeken om rond te gaan hangen, buiten te houden. Het mooie is dat je, wanneer je na zoveel tijd weereens terugkomt, vanalles te horen krijgt over wat er allemaal mis is met de school en de leerlingen vanuit het perspectief van de leraren, en dat zijn vaak dingen waar ze toen jij op school zat ook al aan dachten, maar die je toen nooit te horen kreeg.

Toen de bel ging (omdat het goede vrijdag was waren de lessen verkort van 45 minuten naar een half uur per les) besloot ik eens langs Schippers te gaan, die ik toen ik door de gangen liep met luide stem hoorde praten over de kunst in de Romeinse tijd. Hij herkende me meteen, want altijd als ik op school ben ga ik even langs hem. Hij was leraar Nederlands en Klassieke Culturele Vorming en organiseerde ook altijd de toneelstukken e.d. Veel mensen die ik ken vinden ‘m om een of andere reden ‘n klootzak, maar dat zal mogelijkerwijs te maken hebben met het feit dat ze er niet goed tegen kunnen dat hij daadwerkelijk verwachtte dat je wat deed voor z’n vak.
IN IEDER GEVAL, het is altijd interessant om even met Schippers te praten, want hij is toch een van de ‘oude rotten’ en ondanks dattie altijd wel wat te zeuren heeft is ‘t toch duidelijk dattie nogsteeds van z’n baan houdt. Het bleek dat hij een paar weken terug ook op de stripbeurs in Breda was en dattie daar voor een paar honderd euro aan Europese strips heeft ingeslagen. Jammergenoeg kon ik daar dan weer niet over meepraten omdat ik eigenlijk alleen Amerikaanse strips lees, maar ik had ‘m nog wel ‘My Inner Bimbo’ van Sam Kieth aangeraden omdat die voor een Amerikaanse comic toch vrij diep gaat.

Van de mensen die ik echt graag wilde zien waren er helaas een aantal niet, voornamelijk mevrouw Smulders van CKV die ik jaren heb gepest met mijn aanwezigheid ondanks het feit dat ik haar vak nieteens volgde en meneer Broeders die blijkbaar na het met pensioen gaan toch nog maar even terug is gekomen omdat ze geen andere leraar levensbeschouwing konden vinden. Ook Steuns werkt er nog wel, maar die was helaas vandaag niet aanwezig.
Hoek was er echter nog wel, en die stond ook op het ‘must see’ lijstje. Toen ik m’n eerste ronde door de gangen liep zag ik ‘r al in kleermakerszit op ‘n bureau zitten terwijl ze les gaf aan een groepje tweedeklassers. En ze was nogsteeds ‘n true bro. Naast een vrij uitgebreide uiteenzetting over hoe hard de organisatie van het Oelbert zuigt mbt werklast van leraren en de luiheid van studenten, hoorde ik dat ze ondertussen een (overigens enórm schattig!) kindje heeft gehad en ‘n paar dagen geleden ‘n nieuwe motor had gekocht. Ze zei ook dat ze me amper herkende; niet alleen vanwege het lange haar en baardje (ik had in de 5de en 6de geen Bio meer dus heb haar sindsdien weinig gezien) maar ook omdat ik blijkbaar een stuk zelfverzekerder en socialer ben geworden. Dat is toch leuk om te horen =p

Waarschijnlijk lag dat voornamelijk aan het feit dat ik weer terug op het Oelbert was though..het voelt een beetje als ‘n tweede thuis op een of andere manier. M’n Oelbert jaren waren zonder twijfel de beste jaren van m’n leven en in die periode was alles zo interessant en levendig dat ik altijd stond te popelen om terug naar school te gaan. Het is mooi om dan jaren later terug te komen om te zien hoe goed het vroeger was. Dat klinkt misschien nogal melodramatisch (ik ben immers pas 22), maar toch heb ik het gevoel dat ‘t leven nooit meer zo goed zou worden als het was op het Oelbert. Je hele levenswereld bestond eigenlijk uit je huis en je school, en iedereen die je kende ontmoette je daar elke dag en elke dag was weer een avontuur. Op een gegeven moment kende je alle leraren en leerlingen en de sfeer van zo’n kleine school is toch altijd een stuk amicabeler dan de klinische gangen van een universiteit…
Maar ik dwaal af.

Verder heb ik Herr Panthus nog gezien, die me geloof ik wel vaag herinnerde maar niet echt wist wattie met me aan moest, meneer Bogaerts van gym, meneer Ad (Adje Upload) Vermeulen die tegenwoordig blijkbaar conrector is (!!) en mevrouw Bachman van Engels die volgens mij echt geen idee meer had wie ik was (ik heb dan ook alleen in de 1te en 2de les van haar gehad geloofik).

All in all was ‘t echt wel de moeite waard om weereens binnen te lopen, en ik denk dat ik er de volgende keer best wel voor in ben om eens een hele dag weer wat lessen te gaan volgen..gewoon, voor de nostalgie.

11 comments on “Un Tour nostalgique de St. Oelbert Gymnasium

  1. Maudy
    2 April 2010

    Mieuww. K krijg Oelbert heimwee zo. Mag k volgende keer mee :P

  2. Greet
    2 April 2010

    Huh? Je kunt daar zomaar eventjes langsgaan om geen enkele reden in ‘t bijzonder? En je kunt daar ook gewoon zomaar klassen binnen- en buitenwandelen? Hoe absurd is dat XD

  3. Ghislaine
    2 April 2010

    Oeh! Als je een dag lessen gaat volgen wil ik mee! DUS beter doe je dat als ik weer in het land ben?
    Enne; Oelbert<3
    Wat een epische shit hebben we daar ammel gedaan. Vooral het gewoon niks doen en de oneindige oorlogen en discussies en schriften en geniale tekeningen en woeshwoeshwoesh.
    Nu mis ik je ineens keihard! Kom langs;)

    Kus

  4. APY
    2 April 2010

    Anita en Annelies.

  5. Harry de Busdriver
    3 April 2010

    @ Maudy:
    Ckrz. Mocht je ‘n keer tijd hebben doordeweeks en in Oosterhout zijn >.>
    @Greet:
    Kan dat in België niet bij je oude middelbare school dan? Bij ons vinden ze het altijd leuk als oud-leerlingen weer eens langs komen. We mogen ook nogsteeds naar de schoolfeesten komen technisch gezien xD
    @Ghis:
    Ik miste jou eergister heel veel! Ik was dus in Oosterhout in de stad om ‘n oplader te kopen en toen dacht ik ‘Goh, ik ga eens even langs het verboden rijk dan zeg ik even hoi tegen Ghisl–ohja’. Dat was poep. En toen kon ik ook niet tegen je zeuren over dat jullie geen Warhammer boeken hebben =p
    Je mag btw tegenwoordig niet meer op de gothicplek zitten! Officiele agora-regel nr. 3: Niet zitten op het podium. Hoe lame.
    @Apy:
    U heeft recht.

  6. Koen
    5 April 2010
  7. Harry d. Busdriver
    5 April 2010

    Dat is inderdaad mijn lievelingsEP van The Big Bang Theory =p

  8. Ghislaine
    5 April 2010

    Wuuuut wat een KEISTOMME REGEL!! Breken die hap. Die nieuwe gothicjes moeten nog veel leren dat ze er niet alsnog zitten. Wij mochten dat toch eink ook niet?

    Hier in mijn straat is wel een zeer epische stripboekenwinkel (ook echt de enige winkel die wel interessant is verder) dus als je nog iets zoekt:P
    Je kan altijd mijn tweelingzus in het verbodenrijk hoi gaan zeggen, dan lijkt het toch een beetje alsof je hoi tegen mij hebt gezegd. En we HADDEN warhammerboeken, maar warhammer is zo 1999! (ik heb dat zelfs nog gedaan! O_O)

  9. Harry d. Busdriver
    5 April 2010

    Nu zijn ze al bij bol.com besteld! WANNEER JE TERUG KOMT ZAL ER GEEN VERBODEN RIJK MEER ZIJN, BWAHAHAHA!
    Ze hadden trouwens ook redelijk haxe Aliens vs Predator omnibussen, maar helaas ‘n beetje te duur.
    Qua comics zoek ik alleen een issue van Batman Confidential, maar die kan ik wel gewoon hier bestellen. Misschien kun je voor me ‘n Spaanse versie van REC meenemen? =p

  10. Ghislaine
    6 April 2010

    Spaans? ik zit in Portugal schat^^

  11. Harry d. Busdriver
    6 April 2010

    Ohja..duhr..Portugezen hebben echt nog nooit iets worthwhiles gecreëerd behalve like schepen in de tijd van de conquistadores. Helaas! =p

Comment

Information

This entry was posted on 2 April 2010 by in Diary and tagged , , , .

For e-mail updates!

Join 64 other followers

Forgotten Tomes

Statistics

  • 24,248 Minds Expanded

Instagram

I am an expert at mixing business with pleasure. 
#Torment #Planescape #Games #Videogames #RPG #Kpop #Hyori #Crayonpop #TaichiYamada #Strangers #Writing #OrsonScottCard #Card #Korean #Narrative #Study #TESOL #Books #Bookshelf #Guus #Hiddink is nogsteeds lekker aan het #bijverdienen in #Korea. 
#히딩크 #네덜란드 #약국 #약 #medicijnen #medication #Dutch #Football #Soccer #coach #GuusHiddink #Seoul #Nederland Recently, I've been worrying about whether my #Korean has been getting worse, but since I managed to make it through an entire #미용실 #대화 today without sounding like an idiot, I suppose it's not as bad as I feared! 
#haircut #hair #kapper #salon #conversation #foreigner #한국어 #외국인 #머리 #Dutch #네덜란드 Almost missed the #cheonggyecheon #lantern #festival at night, but managed to make it on the very last day with the very best company. 
It's quite nice when you pretend there aren't 8 million #tourists walking around. 
#Seoul #lanterns #Korea #Korean #서울 #청계천 #연등회 #연등 Where there is #esports, there is #이현경 @hk_leee. 
And where there is #LeeHyunKyeong, there is me fanboying. 
#이현경아나운서 #announcer #Starcraft2 #Starcraft #proleague #leagueoflegends #Starleague #스타2 #프로리그 #아나운서 #리그오브레전드 #스타리그 #스타크래프트 #스타크래프트2 Damn, aren't these #pokemon #subway cars a bit #overthetop? 
#Seoul #Line2 #2허선 #포켓몬 #pokémon #지하철 #Korea #Pikachu #피카츄
