Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

Helo welcom 2 my websight

Interweb Reviews: Alpha Protocol

Okay, dus mogelijkerwijs hebben jullie al wel wat gehoord over Alpha Protocol, maar meteen daarna gedacht: "Nou, als ik dit zo hoor is dit spel mijn €50 niet waard." I wouldn't blame you. But I'm here to tell you differently.

Alpha Protocol heeft het nadeel dat het vol bugs op de markt is gegooid (zoals helaas meestal het geval is bij Obsidian games) en daardoor elke game reviewer out there vol rage en hate zat voordat ze ook maar de kans kregen om de game ingezogen te worden. Want ja, er zijn iderdaad nogal wat bugs (meer in de PC versie dan de Xbox versie voor zover ik weet) maar die bederven geenszins je game ervaring.

Maar laten we beginnen bij het begin. Jij bent Michael Thorton, deze smooth motherfucker:

Alpha-protocol-20090819060921863

Aan het begin van de game wordt je ingelijfd bij een geheime organisatie die in het diepste geheim opereert voor de Amerikaanse overheid: Alpha Protocol. Je leest het goed; je bent een soort James Bond on steroids en mag volgeladen met gadgets én giant guns de wereld rondreizen voor covert operations. Stealth is belangrijk, maar niet allesbepalend, en uiteindelijk kun je het spel eigenlijk spelen zoals je wil.
Maar zover zijn we nog niet. Ik zal eerst eventjes het verhaal uit de doeken doen: Je bent dus Mike Thorton, en na wat training bij Alpha Protocol (en kennismaking met het dialoogsysteem, maar daarover zo meer) wordt je halsoverkop naar Saudi Arabië gestuurd om een wapensdealer van Al Sammad (een terroristische organisatie) te onderscheppen. Want het verhaal blijkt inderdaad aanvankelijk be-hoor-lijk cliché te zijn: er is boven het midden Oosten een Amerikaans passagiersvliegtuig neergehaald door TERRORISTZ en de USA wil die dudes liever begraven zien. Al snel kom je er echter achter dat er meer speelt (het is immers een Obsidian game, en Obsidian is fucking awesome) en voordat (of nadat, als je een asshole bent) je de kans krijgt de plaatselijke leider van Al Sammad een kopje kleiner te maken probeert je eigen overheid je op te blazen met dezelfde raketten als die eerder die airliner naar beneden hebben gehaald. Coincidence? I THINK NOT!

Het verhaal wordt op dat moment bijzonder interessant, aangezien er allerlei complotten opdoemen met twists and turns everywhere, en bij elke twist is er voor jou een keuze om te maken. Geloof je de ene partij, of toch de andere? Ik geloofde bijvoorbeeld de Al Sammad leider op zijn woord toen 'ie zei dattie door de USA betaald was om die airliner neer te schieten (want, you know, dat lijkt me precies zoiets wat Amerika zou doen) maar ik had 'm net zo goed van een brug af kunnen gooien. De keuzes die je maakt zijn vrij groot en zullen veel invloed hebben op de rest van de game, maar, zoals het hoort, zul je hier tijdens het spelen niets van merken.
Het dialoogwiel, duidelijk gebaseerd op die van Mass Effect, heeft in zulke situaties vaak een belangrijke rol. Je moet er even mee om leren gaan, maar op een gegeven moment doet Thorton ongeveer wat je wil. Als experiment heeft Obsidian namelijk aan elke face button een 'mood' toegekend: X is 'suave', Y is 'agressive' en B is 'professional'. Verschillende karakters reageren verschillend op elke mood en dus is het in elk gesprek weer een kwestie van zien wat het effectiefst is. Of een kwestie van roleplayen natuurlijk, iets wat ik zelf altijd graag doe. Sure, normaal ben ik 'professional' of 'suave', maar als je agressief begint te doen MEP IK JE KOP TEGEN EEN BUREAU. Want dat kan. En het is awesome.

De karakters zijn ook erg goed uitgewerkt: iedereen die je tegen komt is uniek en komen zeer geloofwaardig over, en je romances zijn redelijk okay opgebouwd. Ik zeg 'redelijk okay' omdat eigenlijk alleen degene met Mina echt goed is uitgewerkt, en ze eigenlijk alle drie weinig inhoud hebben. Een reporter die zichzelf net voor je laatste missie op je bed gooit, een…museum..chick? die zich halverwege de game opeens halfnaakt op je bed drapeert met een flesje glijmiddel naast 'r en, ja, Mina dus, die duidelijk de beste waifu is want het is de enige waarmee je echt een relatie opbouwt omdat je haar al in het begin van de game leert kennen.
En ja, ik weet dat dit de helft van jullie niets kan boeien.

Dus on to de gameplay dan. Afgezien van praten zul je voornamelijk bezig zijn met rondrennen en schieten.

E3-2009-alpha-protocol-screens-20090602113526213

En dat werkt allemaal naar behoren. Waar al die zeikwijven op het internet het over hebben weet ik niet: het coversysteem is een van de beste die ik tot nu toe heb gezien en véél beter dan die van Mass Effect 2 waar nochtans iedereen overheen cumde. Ook het aimen en de 'feel' van de wapens zijn wat mij betreft perfect.
Dat valt helaas niet te zeggen van de AI van je enemies. Ze blijven nogal eens loos in een hoekje staan, vergeten opeens waar je bent of legen hun clip op een muur waar jij achter staat. Als je aan het sneaken bent werkt het echter beter: ze letten actief op en over het algemeen zien ze je wel als je in hun zichtveld bent. Ook Alpha Protocol leidt echter aan het klassieke stealth probleem: als er twee guards in een kamer staan en je legt er eentje neer met een gesilenced pistool kijkt de ander dwars door het lijk van zijn vriend heen zonder ook maar enige aanstalte te maken om misschien toch eens de kamer rond te kijken. Maar op dat na werkt het dus allemaal redelijk goed. Het is echt wel spannend om te proberen zonder alarmen door een level te komen en zo min mogelijk mensen neer te schieten. Een leuke afwisseling ook van de gemiddelde RPG die zich toch meestal in een fantasy setting afspeelt.

Qua locaties heb je ook niet te klagen: je reist als geheim agent naar Taiwan, Rome, Moskau en een of andere plaats in Amerika, wat voor lekker veel afwisseling zorgt in het decor en een gevoel van 'globaliteit' wat toch wel past bij zo'n soort game.

Alpha-protocol-20090819060927612

Al met al is Alpha Protocol dus gewoon fucking awesome. Het enige probleem ligt bij een aantal bugs en de AI van je enemies, maar dit is geenszins een spelbreker en het interessante verhaal en originele dialoogsysteem zorgen ervoor dat je 'm gewoon uit wil spelen als je er eenmaal in zit.
*Edit: oh, ik vergeet eigenlijk gewoon hét grootste probleem van Alpha Protocol en waarschijnlijk de reden dat veel mensen 'm nieteens een kans geven: de graphics. De graphics zijn echt bar slecht. Het is geen PS2 kwaliteit, maar iemand heeft het vergeleken met Counterstrike en dat is eigenlijk redelijk accuraat. Het is nog niet zo kut als Left 4 Dead, maar het zit er ook weer niet echt veel vanaf. Maar als je graphics belangrijker vindt dan gameplay moet je sowieso geen RPG's gaan spelen.*

Verdict: 7,5/10