Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

    Helo welcom 2 my websight

Interweb Reviews: EELS, Paradiso Amsterdam, 30-8-2010

Aldus, vanavond was het EELS time yet again!


Het was alweer een tijdje geleden dat EELS heeft getourd, namelijk sinds..you know..voordat ze de afgelopen drie (!) albums hadden uitgebracht. En gelukkig besloten ze dit keer eens op normalere plekken op te treden dan alleen in Groningen, dus ik was er natuurlijk bij! (Ik was ook wel naar Groningen gegaan natuurlijk, maar that's beside the point)

Het voorprogramma was…tja..uh..I dunno. Het was zo'n singer/songwriter chick met een electrische gitaar die rare gezichten trok terwijl ze zong. Het was nietecht slecht ofzo, maar ook niet zo van 'goh, speel nog maar een uurtje door'. Gelukkig had ze maar 4 nummers though, dus dat scheelde.

Maar toen kwam E op in z'n witte Evel Knievel achtige outfit en was het volumineuze haar van zijn voorganger snel vergeten. Hij zag er nogal breekbaar uit met z'n uitgemergelde lichaampje, maar gelukkig maakte z'n mannelijke puntige baard, zonnebril en bandana 't wel weer goed. Zo zag 'ie er iig uit als een ondervoede zwerver in een witte overal die je in elkaar wilde slaan om een Iron Maiden cd te kopen.
De rest van de band was classy in smokings gehesen voor de gelegenheid. 'De rest van de band' being niemand minder dan THE MOTHERFUCKING CHET en HOOOOOOOOLY SHIT DAT DIE OOIT NOG IN NEDERLAND OP EEN PODIUM ZOU STAAN KOOOOOOOL G MURDER! En nog 'n gast op gitaar en op drums. Maar die kende ik niet. In ieder geval, Kool G Murder deed altijd de bass op de oudere EELS albums, maar kwam nooit mee op tour naar Europa, dus ik had 'm nog nooit gezien. Hij ziet eruit als een soort Huib met een baard, en zo speelt 'ie eigenlijk ook. Maar 't was dus wel awesome dat 'ie er was. En the Chet is altijd awesome natuurlijk. Hij is niet voor niets mijn lievelings bandlid.

Qua songs was het iets minder awesome gesteld helaas, want er zijn in de tussentijd drie nieuwe albums uit gekomen waarmee ze nog niet hadden getourd, dus daar waren 90% van de nummers van afkomstig. Dat is aan de ene kant jammer, want de oude nummers zijn beter en ik mis ze, maar aan de andere kant is het ook wel leuk, want het lijkt wel alsof de nieuwe albums geschreven zijn om goed in deze show te passen. Alle nummers passen goed bij elkaar en het jamt lekker weg. Ze hebben gelukkig wel een paar oude nummers 'verrockt' om er tussen te passen though. Aanvankelijk was ik bang dat het net zo slecht zou zijn als de 'Live and In Person' Tour, waarin ze enkele van hun beste nummers hadden verkracht en ondergespoten met cum om als 'garagerock' te klinken, maar gelukkig was het dit keer juist heel stijlvol en goed gedaan, waardoor ook de oudere nummers goed tussen deze rocknummers pasten.
Eindelijk heb ik eens 'Mr. E's Beautiful Blues' live kunnen horen (in de 6 keer dat ik EELS gezien heb, hebben ze dat nummer nog nooit gespeeld) en ook Dog Faced Boy door de amps van Paradiso horen galmen was heerlijk. Zoals ik zei waren er jammergenoeg niet genoeg van dit soort momenten wegens het hoge gehalte aan nieuwe songs, maar, well, gelukkig zijn die nieuwe songs ook helemaal zo slecht nog niet.

Uiteindelijk was 't een héél erg goed optreden, waar iewat een domper op gezet werd door de setlist.
Verdict: 8/10

8 comments on “Interweb Reviews: EELS, Paradiso Amsterdam, 30-8-2010

  1. joost
    31 August 2010

    hooguit een 5,5 eels is geen garage rockband helaas ben ik na 2005 voor de tweede maal zwaar teleurgesteld door een op cd zo mooi klinkende eels.

  2. Harry d. Busdriver
    31 August 2010

    Maar het mooie van dit concert is juist dat het helemaal niet garagerock-achtig was. Het was wel een straight-up rockshow inderdaad, maar geenszins in de stijl van Live and in Person (http://www.kickasstorrents.com/eels-live-and-in-person-london-2006-cd-dvd-t2909260.html voor als je ‘m eens wil aanhoren). Ik vond dat ze ‘t hier juist erg volwassen hadden aangepakt.
    Maar, you know, different strokes, I guess.
    En uiteindelijk is EELS with Strings nog altijd het ijkpunt waar ik alle andere concerten mee vergelijk omdat het gewoon de beste experience ooit was.

  3. Gem
    31 August 2010

    Jaloers!

  4. erik ronsdorf
    3 September 2010

    How about: She said Yea (Stones) Summer in the City( Lovin’Spoonful) en SummerTime (Billy Stewart, vooral die!), schitterende covers van mr.E en zijn band.
    Erik

  5. Harry d. Busdriver
    3 September 2010

    Truth. Ik wist de titel van de nummers niet (behalve dan Summer in the city) dus die heb ik er maar tactisch buiten gelaten zodat niemand mijn gebrekkige kennis van popmuziek kon achterhalen.
    Maar die covers waren inderdaad erg cool. Alleen jammer dat ze Get ur freak on niet eens live speelden =p

  6. Theo Puntman
    6 September 2010

    Was maandag ook in Paradiso en heb denk ik een andere band aan het werk gezien. Wat een fantastisch concert! Ik hoorde in de zaal ook wat gemopper over het ontbreken van oude Eels nummers. Triest te moeten constateren dat de fans dus blijkbaar de grootste belemmering zijn voor de ontwikkeling van een artiest of band. Naar een optreden gaan is niet hetzelde als een muntje in een jukebox werpen. E heeft in een jaar tijd drie albums uitgebracht die als prachtige trilogie laat zien dat de man nog steeds groeit. Daar kun je als fan alleen maar heel blij mee zijn.
    Theo

  7. Harry d. Busdriver
    11 September 2010

    Nouja, zo is het bij alle bands: de oude shit is altijd beter dan de nieuwe shit, en de hardcore fans willen dus liever de oude nummers horen. Zie ook U2, Iron Maiden, Sonata Arctica, Bon Jovi, etc. Het voordeel bij EELS is dat de nieuwe shit ook goed is, unlike bij de bands die ik net noemde, dus dan is het minder erg als er alleen maar nieuwe nummers gespeeld worden, maar het is voor de oudere fans altijd leuk om klassiekers te horen.
    De nieuwe fans (dat heb ik ook bij Iron Maiden gemerkt) zijn niet beter gewend, of vinden zelfs de nieuwere albums beter dan de oudere en die snappen dus niet waar je het over hebt. Maar dat is natuurlijk ook een goed ding: voor de ‘nieuwe generatie’ EELS fans is End Times waarschijnlijk wat Electroshock Blues voor mij was, en daar ben ik blij mee.

  8. E Schametovic
    7 November 2010

    Mja… baas boven baas wat ouwe lullen-trekjes betreft. Ik heb de ‘EELS Orchestra 2000’ tour nog meegekregen en die is voor mij altijd het summum gebleven. Ik vond de ‘with strings’ tour wel een goede tweede maar uiteindelijk een tikje gekunsteld… iets waar zijn live-shows naarmate de jaren vorderen steeds meer last van lijken te hebben.

    Really though, my point is this: als je het oude spul gewend bent, ga je niet tevreden naar huis als het er niet op lijkt. Voor het zusje van mijn vriendin waren dit haar eerste eels platen en haar eerste concert en ik denk niet dat zij problemen had met de set ;)

Comment

Information

This entry was posted on 30 August 2010 by in Music, Reviews and tagged , , , .

For e-mail updates!

Join 63 other followers

Forgotten Tomes

Statistics

  • 24,761 Minds Expanded

Instagram

It feels like only yesterday when we all arrived in #Korea 3 years ago on the first day of our #KGSP #scholarship, but now it has already become time to say goodbye to many of you. Congratulations on your #graduation, and all the best in the rest of your lives ㅜ.ㅜ If I don't post anything for a long time...
Please call the police. 
#Annabelle #애나벨 #doll #인형 #creepy #무서워 #ComicCon #Seoul #SeoulComicCon #Korea #코믹콘 #서울코믹콘 #코엑스 These guys are so good they deserve their own post. Amazing #Rey and #KyloRen #cosplay at #SeoulComicCon in #COEX.

There were lots of great cosplayers, but these guys put so much thought and work in their #costume that they felt like the real deal. 
#StarWars #ComicCon #Korea #스타워즈 #카일로렌 #레이 #코스프레 #서울코믹콘 #코믹콘 #코엑스 Once upon a time in #Korea. 
#남산골 #namsangol #hanok #한옥 #traditional #전통 #Korean #hanokvillage #Seoul #서울 #history #historical #한옥마을 The #seoulillustrationfair was as wonderful as ever. I found loads of great #art, #illustrations and #cards and even asked for the #artist signature on some of them.

The #SIF is still on until this sunday at Hall D of #COEX in #Gangnam, #Seoul, so don't hesitate to stop by and see the work of some of #Korea's most amazing artists. 
#서울일러스트레이션페어 #일러스트
#일러스트레이션 #엽서 #작가 #아트

@grafolio @beuseful2013 @OUTER_UNIVERSE @parknyam @46_jihye @mingee_lee
