Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

Helo welcom 2 my websight

Interweb reviews: Sint [NL, Horror, 90min.]

Toen ik afgelopen weekend naar Sint wilde met Ghislaine en Merel, kwamen we voor een nogal schokkende verrassing te staan. Hij zat namelijk helemaal vol. Een Dick Maas film! Helemaal vol! Waar gaat het heen met deze wereld? Gelukkig was het toen ik (gezellig in m'n eentje) naar de Minerva (wat tegenwoordig een Pathé is, maar fuck dat) in Maastricht een stuk minder druk, en kon ik dan eindelijk toch dé Sinterklaasfilm van het jaar gaan kijken. Niet dat er veel concurrentie was. Ik bedoel die eerste Paard van Sinterklaas film was awesome, maar daarna is het echt bergafwaarts gegaan met die serie.

T22
IN IEDER GEVAL. Sint dus. Toen ik samen met de Don al ongeveer een jaar geleden naar From Hell ging, was er een superkorte trailer van de beruchte S van bovenaan de staf van Sinterklaas die als een soort werpster in de grond werd gegooid, met daar achter een schriel kinderstemmetje wat bijzonder onheilspellend "Hij komt, hij komt" zong. Toen was ik al gehooked aan het concept. Het combineert dan ook twee van mijn favoriete dingen: een oer-Hollandse traditie (ja, daar geef ik tegenwoordig om sinds jullie eigenhandig jullie land naar de knoppen aan het helpen zijn) en slechte horrorfilms (die vind ik al jaren leuk).

De eerste 10 minuten van de film zijn grandioos. We krijgen te zien hoe Niklas vroeger, in de middeleeuwen, een rovende piraat was die zijn onderdanen via schoorstenen de huizen van pesants binnen liet dringen om ze vervolgens te plunderen, en hoe hij rijkdommen, die de burgers in hun schoen voor hun deur zetten om maar niet vermoord te worden, in grote zakken stopt en die mee terug naar zijn boot neemt. De hele scene zou niet misstaan in een top budget Amerikaanse film, wat toch maar eens bewijst dat het niet allemaal Hollywood hoeft te zijn om er gelikt uit te zien. En aangezien er niet wordt gesproken, heb je ook geen last van afgrijselijk acteerwerk! In any event, die burgers vonden dat eigenlijk toch niet zo cool wat die Niklas allemaal deed, dus ze steken hem en zijn handlangers op z'n boot in brand. Vandaar dat het ook 'zwarte' Pieten zijn. Duh.

Daarna skippen we vooruit in de tijd naar ergens halverwege de 20ste eeuw, waar we op Sinterklaasavond het gehele gezin van een jongetje bruut vermoord zien worden. Ik hou er echt serieus van om kinderen vermoord te zien worden. Het wordt eens tijd dat men van dat taboe afstapt. En in een film over een moordlustige Sinterklaas kun je er natuurlijk niet omheen. En gelukkig wordt dus ook dit niet geschuwd. En unlike wat ik verwacht had, ziet alles er echt heel netjes uit. Er worden armen afgehakt, slagaderen doorgesneden, mensen geimpaled op messen en stokken, er ontploft zelfs een hoofd én er wordt iemand door een bijl die uit een auto steekt door midden gehakt! Het is alsof Dick z'n film speciaal voor mij heeft gemaakt…Maar we drijven af. Die jongen is 32 jaar later een man (duh) en politieagent in Amsterdam. Daar probeert hij mensen te waarschuwen voor de moordlustige Niklas die op 5 December, wanneer de maan vol is, iedereen zal uitmoorden. Maar niemand gelooft 'm natuurlijk, en misschien komt dat door z'n afschuwelijk slechte acteerprestaties. Ik had eerlijk gezegd niet veel verwacht, het is immers een Nederlandse film, maar god wat is die vent slecht zeg. Maar aan de andere kant is op alle andere cast members echt niets aan te merken. Zelfs Joey (die op Jetix regelmatig duidelijk maakt waarom zijn televisie carrière maar niet op gang wil komen) (Hij kan echt serieus niks) weet in deze film zowaar een redelijk geloofwaardig personage neer te zetten. Nu heeft z'n personage ook weer niet echt veel diepgang, maar toch, ik ben impressed. En dat geldt dus eigenlijk voor de gehele cast. Unlike in veel Nederlandse films zit je je eens níet constant te ergeren aan slecht acteerwerk, en dat is een ware verademing. Maargoed, niemand gelooft 'm dus, maar Niklas komt wel, en de rest van de film is een opeenstapeling van horrorclichés waarin Niklas (maar voornamelijk zijn gemutileerde Pietermannen) de protagonisten en random characters die puur geïntroduceerd worden om dood te gaan (geweldig, toch?) het leven zuur (en vooral ook erg bloederig) maakt.

Het aller, allerbeste aan Sint is dat het absurde concept serieus uitgewerkt wordt. De film is wel vergeleken met Santa Slay (die overigens echt fucking awesome is), maar dat lijkt mij onterecht. Santa Slay zoekt bewust het absurde op en neemt zichzelf op geen enkel moment serieus. In Santa Slay zul je ook moeilijk echt 'enge' momenten kunnen vinden. Sint is meer een volwassenere versie van Santa Slay: de film neemt zichzelf zeker niet serieus, maar beperkt de parodie tot bepaalde momenten, en weet zodoende toch een sterk horrorverhaal neer te zetten. Wat ik hierboven zei over clichés is overigens niet overdreven. Alle 'spannende scenes' heb ik volgens mij al een keer of honderd eerder gezien in andere B-films. Maar ik denk (en hoop) dat Dick Maas dat juist zo bedoelt heeft. Het voelt gewoon alsof hij probeert een parodie op horrorfilms te combineren met een échte horrorfilm, en wat mij betreft is 'm dat aardig gelukt.
Daarbij wordt 'ie ook wel geholpen door het feit dat alles er gewoon piekfijn uit ziet: alles is serieus prachtig afgewerkt en ook bij de actiescenes heb je gewoon het gevoel dat je naar een triple A film zit te kijken. En dat verdient Sint ook.

Al die factoren samen zorgen ervoor dat Sint bijna een meesterwerk is. Bijna. Want er ontbreken twee essentiële dingen die écht beter hadden gemoeten. Ten eerste komt Sint Niklas zelf bar weinig voor in de film en zijn het vooral zijn Pieten die het zware werk op moeten knappen. Nu zorgt dit er wel voor dat hij veel meer impact maakt wanneer hij eens op komt dagen op zijn zombiepaard, maar aan de andere kant had ik het echt wel geapprecieerd als er zo'n cliché scene in een gebouw ofzo in had gezeten waarin iemand achtervolgd werd door Sinterklaas en uiteindelijk gruwelijk ont..orgaand. You read it. Ontorgaand! Dat is echt een gemiste kans. Het tweede probleem, en dat is wat fundamenteler, is dat de 'eindconfrontatie' echt een soort drol op een stokje is. Weinig indrukwekkend, zegmaar. [SPOILERS] De hoofdpersoon stuurt een bootje met explosieven op de meest onwaarschijnlijke wijze ooit (serieus, dat Maas dáár geen beter plot device voor had kunnen vinden verbaast me echt) richting het schip van Niklas, wat we dan vervolgens nieteens met veel bravado zien ontploffen (neen, we zien alleen 'een ontploffing in de mist', wat de kut), waardoor Sint suddenly de neiging heeft de mist in te rennen en vervolgens te reappearen op een kerktoren.[/SPOILERS] Wat? Serieus. Wat? Waar is mijn episch eindgevecht? Waar is mijn moederneukende werpstergooiende Sinterklaas die op het laatste moment onthoofd wordt met zijn eigen staf en wiens lijk vervolgens in een vlammenzee ontploft? Dit einde was echt gruwelijk slecht, en als Maas verwacht op deze wijze de deur open te houden voor een sequel is 't alleen maar erger, want je eerste film gimpen om aan een tweede te beginnen is echt not done.

T23

Maargoed, afgezien van die twee minpun
tjes is Sint echt een briljante film geworden die je gewoon moet zien deze winter. Hij is op (verrassend veel) momenten grappig, is lekker Nederlands, en lekker ranzig, terwijl 'ie ook nog eens spannend is. Dus zat je nog te twijfelen of je naar de 120ste Harry Potter zou gaan of naar Sint: het enige boeiende aan Harry Potter is Emma Watson, en die is tegenwoordig bijna kaal, dus fuck dat en ga voor de zombies!

Verdict: 8.5/10