Anonymous of Holland            -A Dutchman in Korea-

    Helo welcom 2 my websight

Interweb Top 5 Games of 2010

Eigenlijk kan een eindejaarsperiode natuurlijk niet zonder lijstjes, en aangezien het Gameplay magazine om een Top 5 vroeg, besloot ik maar een wat uitgebreidere versie te schrijven zodat jullie er ook allemaal van kunnen genieten :3

Ga je alvast schamen als je een van deze games niet gespeeld hebt!

5. Bayonetta

Bayo 1   Bayo 2

Eerlijk gezegd was ik alweer vergeten dat Bayonetta in 2010 was gereleased. Zo'n jaar duurt toch altijd langer dan je denkt. Gelukkig heb ik even de releaselijsten bekeken voor ik deze Top 5 samenstelde, anders had onze favoriete sexy heks met geweren aan haar schoenen het misschien nieteens gehaald. Want ookal was Bayonetta misschien niet het fenomeen wat Devil May Cry destijds was, het was wel 100 maal more stylish en bezat sowieso natuurlijk twee grote pluspunten vergeleken met Kamiya's vorige franchise. En nee, dat bedoelde ik niet, perverts. (Ik bedoelde Bayonetta's asscheeks.) Anyway, Bayonetta was zo awesome dat ik het zelfs niet over m'n hart kon verkrijgen haar afschuwelijke Play Arts figuur van de hand te doen. En hij suckt echt heel hard.

Iedereen die de game gespeeld heeft zal begrijpen waarom Bayonetta niet mag ontbreken in elke zichzelf respecterende Top 10 (of in dit geval, Top 5) van beste games uit 2010: de designs waren prachtig (vooral die van de vijanden), de actie hectisch en op een of andere manier wist zelfs het verhaal te boeien. Waarschijnlijk door de zeer scherpe dialogen die rechtstreeks uit een Hollywood film konden zijn weg gelopen. Maar de grootste asset (haha, butts!) die Bayonetta rijk was, was het supervloeiende combat systeem waarin elke andere DMC-kloon (alsook DMC zelf) z'n meerdere moest erkennen. Tientallen combo's en enorm vergezochte maar hilarische finishing moves zorgden ervoor dat de gevechten ook nooit saai werden, en zo hoort het.

4. Enslaved: Odyssee to the West

Ensl1   Ensl2
Op het moment van schrijven heb ik Enslaved nog niet uitgespeeld, en jullie mogen binnenkort een meer uitgebreide review verwachten, maar ik heb er al genoeg van gespeeld om te durven zeggen dat dit zonder twijfel een van de grootste toppers van 2010 was. En een van de meest onverwachte. Want wie verwachtte nou in een cultuur van licensiegames en sequels op sequels van sequels (zie daarvoor ook nrs. 1 en 2 van deze lijst) dat Namco nogmaals voldoende vertrouwen zou hebben in Ninja Theory om wederom een nieuwe IP te lanceren? De vorige game van Ninja Theory, Heavenly Sword, werd na veel hype en generally positive reviews toch nogal lauwtjes ontvangen (waarschijnlijk wegens gebrek aan DUR HUR MULTIPLEEJER DETMETCH), en het lijkt wel dat Namco toen voor Enslaved maar überhaupt geen reclame heeft gemaakt (of zal het zijn dat Sony de Heavenly Sword PR voor z'n rekening had genomen en nu een beetje asspained was dat de nieuwe titel ook op Xbox 360 zou verschijnen?). Maar gelukkig bleek dat een goede game en dus goede reviews uiteindelijk betere reclame zijn dan 100 teaser-trailers (I'm looking at you, nr. 3) en uiteindelijk vond Enslaved dus toch zijn weg naar mijn Xbox.

En wat een game is het gebleken! De omgevingen zijn prachtig vormgegeven, het verhaal lijkt zo uit de pen van een van de betere sci-fi schrijvers weggelopen te zijn en de voice acting is van een niveau wat ik sinds Lost Odyssee niet meer heb mogen meemaken. De grote troef van Enslaved is het samenspel tussen de twee hoofdpersonages: Monkey (een grote gespierde acrobaat met een hart van goud) en Trip (op het eerste gezicht je standaard GAME BABE, tot je haar karakter leert kennen). Unlike de meeste voorafgaande 'buddy-games' (zie bijvoorbeeld als meest schrijnende voorbeeld de recente Prince of Persia game) bewijst Enslaved dat dialogen (en zelfs simpele handelingen) tussen twee personages kan zorgen voor een geweldige basis om een verhaal op te bouwen. Na de eerste uren spelen begin je, zonder dat jet het merkt, al te geven om Monkey en Trip, en in plaats een geforceerde romance vol afschuwelijke cliché's op te voeren (*kuch*PoP*kuch*) nemen de schrijvers hier gewoon de tijd om alles rustig te laten ontwikkelen.

Maar de oplettende lezer zal misschien gemerkt hebben dat er nog niets gezegd is over de gameplay. Eerlijk gezegd zie ik Enslaved meer als een interactief verhaal, dan dat het echt een heel goed spel is. Qua gameplay is er enthousiast leentjebuur gespeeld bij (daar hebben we 'm weer) de recente Prince of Persia (why, God, why?) en God of War. De gevechten blijven een stuk oppervlakkiger dan hun GoW counterparts en willen zodoende niet echt boeien, terwijl de platformgedeelten zo mogelijk nog simpeler zijn dan die van de PoP reboot. Je kan hier daadwerkelijk niets verkeerd doen. Aanvankelijk ergerde ik me hieraan, maar langzaamaan kwam ik erachter dat dit meer een spel is wat je speelt om te ontspannen, niet om vloekend en tierend achter je tv te zitten omdat je voor de 18de keer in een gat valt.
Bij momenten is Enslaved best pittig, maar pure fun staat duidelijk voorop. Bravo.

3. Alan Wake

Alan1   Alan2

Jullie hebben allemaal mijn uitgebreide review van Alan Wake kunnen lezen, dus ik zal het kort houden. De reden dat deze game zoveel indruk op me heeft gemaakt, is dat het verhaal simpelweg intrigerend is. Het is haast alsof je een boek zit te lezen: je wil het gewoon niet neerleggen omdat je wil weten wat je de volgende pagina weer te wachten staat. En dan is het opeens 5 uur 's ochtends terwijl je over 'n paar uur naar het ziekenhuis moet.
Ofzo.

Bovendien was Alan Wake een van de weinige recente games die écht eng en beklemmend was zonder gebruik te maken van goedkope schrikmomenten. De donker/licht tegenstelling is briljant uitgewerkt en ook de gameplay bleef niet achter.
Sommige mensen zouden misschien zeggen dat Alan Wake de 4+ jaar hype niet waard was, maar…well…die mensen
weten niet wat goede games zijn.

2. Starcraft II

SC2 1   SC2 2

Ik heb geen liefde voor Blizzard. Het is niet dat ik ze zo hard haat als DRM of DLC of andere afkortingen die met een D beginnen, maar de tijd dat de Blizzard naam nog garant stond voor een goede game is met Warcraft 3 definitief vervlogen. Het verraste me dan ook weinig dat ze ons één spel voor de prijs van drie aan wilden laten schaffen. Geld is geld en in de industrie gaat het al lang niet meer om liefde. Des te groter was mijn verbazing dan ook toen bleek dat Starcraft II z'n volle-mep-voor-1/3de-game prijs daadwerkelijk waard bleek te zijn. Sc2 is, ja, ik ga het zeggen, de ultieme RTS gebleken. Weg zijn de saaie, repetitieve missies en weg is het gebrek aan een interessant verhaal. Blizzard schotelt ons een ronduit indrukwekkend staaltje leveldesign voor waar alle andere RTS games van de afgelopen…uh…EVER…een puntje aan kunnen zuigen. Nog nooit zag een RTS er zo goed uit, speelde hij zo soepel en, ik zeg het nog maar een keer, waren de missies zo gevarieerd
als in deze game. SC2 is een waar genot om te spelen, zeker in de tijden waar de meeste RTS games (om casuals te pleasen) over zijn gestapt op het 'dur hur geen basis bouwen en resources managen want dat is te ingewikkeld voor de gemiddelde Modern Warfare speler' model.

Eigenlijk weet ik ook gewoon niet wat ik nog meer over deze game kan zeggen. SC2 is gewoon het ultieme voorbeeld waar elke andere RTS naar zou moeten streven.
(p.s. Blizzard is nog steeds a bunch of assholes dat ze ons 3x laten betalen voor 1 (albeit heel goed) spel).

1. Mass Effect 2

ME1   ME2

Was dit voor iemand nog een verrassing?
ME2 is ook een game die ik al uitgebreid gereviewd heb (2x zelfs) en jullie weten hoeveel ik van RPGs houd. En van Sci-fi. En van delicious Tali. Maar ik dwaal af. Mass Effect 2 is zo geweldig omdat het de meeste dingen die goed waren aan ME1 overnam en de grootste minpunten (grotendeels) weg werkte. Mass Effect was al een heel erg goede game, en Bioware heeft het in deel 2 op bijna alle fronten overtroffen. De dialogen zijn nog wat intenser, de locaties zijn nog gevarieerder, en het enorm uitgebreide Mass Effect universum wordt nog beter gebruikt. Het feit dat je keuzes uit deel 1 gevolgen hebben voor je playthrough van deel 2 is, zoals ik in m'n review al zei, revolutionair en een goed voorbeeld van hoe Bioware na al die jaren misschien toch nog weet wat RPG liefhebbers echt graag doen (roleplayen, duh).

De Mass Effect franchise heeft singlehandedly mijn vertrouwen in de toekomst van RPGs terug leven in geblazen. Want hoewel CD Projekt (ontwikkelaar van The Witcher) het ultieme goed doet door traditionele RPGs te blijven otnwikkelen, lijkt het er op dat de hoogtij dagen van de klassieke RPG ver achter ons liggen.

Mass Effect laat zien dat wat in de toekomst ligt geen bagger zoals Oblivion, Two Worlds, Fable of Risen hoeft te zijn, en daar mogen we Bioware dankbaar voor zijn.

16 comments on “Interweb Top 5 Games of 2010

  1. Roy
    14 January 2011

    God of War 3
    Donkey Kong Country Returns
    Gran Turismo 5
    Uncharted 2
    Of speel je alleen maar op die Crapbox 360?

  2. Harry d. Busdriver
    14 January 2011

    >God of War 3 – Was in deel 2 al niet meer leuk/origineel.
    >DKCR – Was inderdaad leuk, maar ik vond deze games beter. Het blijft ook een remake natuurlijk, dus het is eerder DKC wat een goed spel was.
    >GT5 – Ik hou niet van racing games, zelfs niet als ze bijna even lang in ontwikkeling waren als Douk Noukem.
    >Uncharted 2 – Niet gespeeld wegens gebrek aan PS3, maar lijkt me inderdaad wel een gaaf spel.

    Ik neem aan dat jij geen seXbox hebt dan? Ik ben ondertussen wel ‘n beetje over die consolewars shit heen, eerlijk gezegd. Haten op games omdat je ze niet kunt spelen is ‘n nogal kinderachtig.

  3. Roy
    18 January 2011

    Nee heb wel een Crapbox alleen is dat ding nu al voor de 3e naar de klote weer de ring of death. En me PS3 blijft het gewoon goed doen. Dus ben een beetje erg klaar met die KUTdoos van Microsoft. Blijf steeds een nieuwe kopen. En ga dat nu niet meer doen want dat kost me steeds weer €200,- dus ben blij dat mass effect2 op de PS3 komt zodat ik die wel kan spelen alleen jammer dat die dan me save game van deel 1 niet pakt. Want die staat op me alweer kappotte KUTdoos (AAAAAAARGH!!!!!)

  4. Harry de B. LIVE FROM UNI
    18 January 2011

    Dude..als je last hebt van een RROD moet je gewoon zo’n tweakert (eppo’s ombouw service bijvoorbeeld) 40 euro betalen om een X-Clamp te doen en dan ben je er forever vanaf. Duurt maar ‘n paar uur en het fixt waar Micro$oft ongeveer 4 jaar over gedaan heeft.
    (Heb je btw je oude ‘kapotte’ bewaard btw? Want if so wil ik er possibly wel eentje over kopen :3)

  5. Roy
    18 January 2011

    Yooooo. Nee man heb ze uit me raam gegooid. Maaaaarrrr heb er nog wel 1 staan alleen als ik daar een game op ga spelen is alles groen/geel? Heb geen controllers meer alleen. Als je wil kan je dit exemplaar gratuit en voor niks op komen halen hoor.

  6. Harry d. Busdriver
    21 January 2011

    Alles is groen/geel? Dat is wel dubieus.. Als er meer mis mee is dan alleen een RROD kan ik er ook niks mee vrees ik =[ Ik wil er opzich wel 40E in stoppen om de ultieme gemodde xbox te hebben (met ‘n JTAG) natuurlijk, maar wie weet hoeveel ‘t weer gaat kosten om dat rare beeld te fixen xD Weet je zeker dat ‘t niet aan de kabel ligt?

  7. Roy
    22 January 2011

    Als t goed is ligt t niet aan de kabel want ik heb de kabels al is met andere kabels van n maat van mij geprobeerd en t probleem bleef zich voordoen.? En wat t kost om dat te laten fixen? Ik weet t niet. Dus kijk maar wat je wil. Je mag m zo hebben.

  8. Harry d. Busdriver
    22 January 2011

    Mja, dat probleem heb ik zelf dus nog nooit gehad dus ik heb geen idee of ‘t wel gefixt kan worden zegmaar.
    Alsie de oude kernel heeft wil ik ‘m misschien wel komen halen though. Heb je je dashboard geupdate?

  9. Roy
    27 January 2011

    kweet niet wat je bedoelt met kernel man. En ik heb me dashboard niet ge update. Hij staat al maanden stil.

  10. Harry de B. LIVE FROM THE SCRIPTIE TRENCHES
    27 January 2011

    Hmm, ik lees net dat het ‘green tint issue’ komt doordat de video chip doorgebrand is, wat alleen gefixt kan worden door ‘m terug naar Microsux te sturen. Zittie toevallig nog binnen de garantie? If so wil ik ‘m wel komen ophalen en opsturen naar M$ en dan hopen dat ik geen te nieuwe terug krijg :3

  11. Roy
    29 January 2011

    Nee man ben bang dat die geen garantie meer heeft.

  12. Harry d. Busdriver
    29 January 2011

    Da’s jammerlijk.
    Ik heb al één Xbox liggen waar ik niks mee kan, dus een tweede heb ik niet nodig =p Maar thanks for the offer.
    Ik zat te denken om ‘m misschien uit te hollen en de onderdelen te gebruiken voor actiefiguurtjes goodness ofzo, maar ik weet nog niet precies hoe..

  13. Roy
    26 February 2011

    Hey jongen, nou ik heb m gehaald hoor Enslaved kwam bij bartje shit tegen voor €20,- dus d8 meteen aan jou. Heb m meteen meegenomen en ben nu bij chapter 4 en hij is tot nu toe idd erg vermakelijk. Leuk verhaal, mooie graphics en de gameplay is ook aardig. AL met AL een goeie titel. Vooral voor 2 tientjes. Laat t weten als ik m uit heb gespeeld.

  14. Harry d. Busdriver
    26 February 2011

    :3 fijn dat in ieder geval iemand in de awesomeheid van Enslaved deelt. Het einde is overigens awesome. Hij duurt niet zo heel lang, maar have fun!

  15. Roy
    2 March 2011

    Het einde is idd erg AWESOME! Deze game had wel is een goede film kunnen zijn. Heb me in ieder geval zeer vermaakt tijdens het spelen. Het enige minpuntje wat ik ontdekte is dat het combat system erg eentonig is. Maar dat laat de pret niet bederven. Thanx voor de tip.

  16. Harry d. Busdriver
    3 March 2011

    Dayum bro, jij gamet vast nog meer dan ik =p
    Nu heb ik opzich alleen Xbox access in het weekend..dus waarschijnlijk was ik er daardoor nog best lang zoet mee.
    Ninja Theory (die ook Heaven Sword heeft gemaakt) is inderdaad goed wanneer ‘t op een verhaal vertellen aankomt, dat mis ik tegenwoordig steeds vaker in games. Unfortunately hebben zowel Heaven Sword als Enslaved voor geen fuck verkocht, dus misschien krijgen ze wel niet meer de kans om een nieuwe game te maken ;_;
    Anyway, I’m glad you enjoyed it :3

Comment

Information

This entry was posted on 11 January 2011 by in Games and tagged , .

For e-mail updates!

Join 65 other followers

Forgotten Tomes

Statistics

  • 25,091 Minds Expanded

Instagram

There's just no stopping this guy!
Season 2 #GSL champion #김대엽 #Stats  is also your Season 2 #SSL champion!
In an amazing back and forth, the #Protoss ultimately managed to defeat his #Zerg rival #박령우 #Dark.
As the #Starcraft season is coming to a close, I can only look forward to more of the same next year.

#Seoul #Korea #SouthKorea #SC2 #스타크래프트2 #스타2 #Starcraft2 #esports #gaming #progamer #Korean #gamer #videogames #tournament #저그 #프로토스 #경기 #게임 #프로게이머 #champion #Splyce From #temples to #churches.

#church #Korea #SouthKorea #Seoul #religion #Christian #Christianity #cross #Korean #spooky #spoopy #filter #woods #교회 #무서워 #서울 #기독교 I had a great time working with #SBS on their new program #내방안내서 in the beautiful #Mihwangsa #temple. I'm sure that @zazimusic has made @haemin_sunim proud with their song based on his book, #멈추면비로소보이는것들.
며칠동안 #미황사 에서 시간을 보내는 게 큰 인상을 주었고 만난 사람들 너무 친절하게 챙겨서 감사하는 말 밖에 못 한다.
다들 #수고했어.

#Korea #SouthKorea #tv #filming #television #tvshow #Koreantv #Buddhism #Buddha #traditional #절 #불교 #텔레비전 #쇼 #촬영 #버라이어티 #발송 I came back to #Seoul yesterday. Waking up to the sound of cars passing under my window and people shouting instead of the sound of the waves rolling over the beach and bugs chirping, I realized again that a part of me hates this city, no matter how much I love it. Now I understand why #혜민스님 makes the trip back to #미황사 so often even though he lives in Seoul as well.

For people living in a big city like this, it's important to #slowdown and not get caught and lose yourself in the flow of things. Life in the #countryside and in a #temple is so different, so much more #empty, but so much more fulfilling.

#Korea #SouthKorea #Mihwangsa #color #peace #reflection #religion #Buddhism #Buddha #tranquility #traditional #절 #평화 #불교 #해남 #108배 #전통 #역사 #생각 #자성 #내이야기 #미황사 에서 사흘밖에 안 보냈는데, 그래도 #생각 을 많이 바뀌었다. #성찰 하면서 내 한국 생활도 생각하고 한국 사람들의 #촌 을 생각하면서 왜 한국이랑 사랑에 빠졌는지 다시 깨달았어요. 한국에서 사는 것이 선물이니까.. 잘 살아야지.

#절라도 #절라남도 #절 #평화 #불교 #해남 #혜민스님 #Korea #SouthKorea #Temple #Shrine #tranquility #peace #reflection #religion #Buddhism #Buddha #혜민스님 의 #미황사 에서 #멈추면비로소보이는것들 많다. #절 의 #평화 를 느끼고 마음을 비우면서 깊은 생각도 하고 한국 생활을 #감사 하는 생각도 많고.. 한국이 역시 #아름다운 나라입니다. 
Another gorgeous #sunset at #Mihwangsa #temple.
I am so thankful to #SBS and 혜민스님 for letting us stay here.
Just like the title of his book, there are many things you can only see when you #slow down. Staying at the temple and talking with the staff has taught me once again that Korea is an amazing country, and I couldn't be happier to be here. 
#nofilter #Korea #SouthKorea #island #traditional #tranquility #nature #wood #meditation
